Kunnen dieren ook oogsterkte hebben?

Sommige mensen hebben een bril nodig. Kan dit bij dieren ook het geval zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk kunnen dieren ook afwijkingen aan de ogen hebben, waardoor ze een plus of minsterkte hebben. In de natuur zullen zij echter niet lang overleven met een slecht gezichtsvermogen. Zowel voor jager als prooi is een slecht gezichtsvermogen een nadeel bij het overleven. Evolutionair zorgt dit er weer voor dat oogafwijkingen (door erfelijke factoren) veel minder voorkomen bij de meeste dieren. De mens heeft er een trucje op bedacht (bril/lenzen), waardoor wij prima met een oogafwijking kunnen leven. Er zijn ook diersoorten die van nature slechte ogen hebben, maar dit compenseren door sterkere andere zintuigen. Bijvoorbeeld de neushoorn heeft een slecht gezichtsvermogen, maar compenseert dit met zijn sterke reukvermogen.

Ja. Bij zoogdieren werkt dat net zo als bij mensen. In de natuur overleven bv verziende leeuwen niet.

Interessante vraag. Ik heb er nog nooit over nagedacht, maar nu je het vraagt.. ja, dat kan. Ook dieren kunnen blind worden en dieren kunnen ook een variatie hebben in hoe goed hun ogen zijn. Deze dieren zouden vast beter kunnen zien als ze een bril op hadden, maar het is niet altijd even makkelijk om daarachter te komen. Daarbij hoeft een hond natuurlijk niet te lezen dus met een net iets minder zicht dan normaal zou hij nog prima kunnen functioneren. Ik had nog nooit iets gehoord maar na even zoeken kwam ik op het onderstaande artikel waarin ook daadwerkelijk over brillen voor honden wordt geschreven.

Bronnen:
http://abcnews.go.com/Technology/AmazingAn...

Bij huisdieren stellen de eigenaren wel vaker vast dat oudere dieren slechter gaan zien De eigenaar kent zijn dier vaak goed en kan dan door het gedrag zien dat het dier niet meer zo goed ziet. Zeker bij katten en honden is dat het geval maar dan gaat het wel om echt bejaarde dieren meestal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100