in september 1840 is er een blauwe vinvis aangespoeld op de Nederlandse kust bij Maasmond , aangezien dit het grootste dier is wat er op aarde leeft is dat ook zo bij de noordzee
overigeens op 15-8-2007 is er nog een aangespoeld in Bretagne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De Tuimelaar dat is een dolfijnsoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chef-koks uit Dorset hadden om een grote heilbot gevraagd bij de visafslag en waren stomverbaasd toen een vrachtwagen een exemplaar van 140 kilo aanvoerde. Er waren vijf volwassen mannen nodig om het bakbeest uit de wagen en op de fileertafel te krijgen en daarna waren de twee topkoks de hele dag bezig om het beest te fileren en in 600 porties te verdelen. De gigantische vis was besteld door de koks van het Bull-Hotel in Bridport, Dorset, en kostte 1326 Pond (€1541,68). Het ruim drie meter lange gevaarte werd gevangen door een trawler op de Noordzee.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij komt er nog wel eens een verdwaalde walvis in de Noordzee voor.
jc54
14 jaar geleden
De potvis!

De potvis wordt nog steeds af en toe gesignaleerd in de Noordzee. Mannetjes worden tot 18 meter lang en vrouwtjes tot 11 meter, het gewicht kan tot 50 ton bedragen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een goede tweede is de griend, Een volwassen griendmannetje is 4 tot 8,5 meter lang (gemiddeld 5,5 meter) en weegt tussen de 2 en 4 ton (gemiddeld 3,5 ton). Volwassen vrouwtjes zijn kleiner: tussen de 3 en 6 meter lang (gemiddeld 4,6 meter) en 1,8 tot 2,5 ton. Hij komt nog veelvuldig voor bij Schotland, de Faeröer en Ijsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Tuimelaar is de grootste dolfijnensoort, die in de Noordzee leeft, ze worden 3 tot 4 meter lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dwergvinvis
Volwassen dier Lengte: 7.0-10.0m Groepsgrootte: 1-3 Voorkomen: voornamelijk in diepe wateren, ‘s zomers bij de Engelse kust
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste dier wat er bestaat, is de blauwe vinvis, een
zoogdier en dus verwant aan oa. dolfijnen, potviissen en orca's.
Met 33 meter lengte is hij op afstand de grootste.
Het kan zijn dat hij wel eens verdwaalt en door de Noordzee zwemt.
Potvissen kome wel veel vaker voor en zijn met 18 meter ook beslist kolossaal, in vergelijking met een blauwe vinvis is het echter maar een"klein"walvisje.
Een tijd geleden hebben mensen een dode en verrottende potvis , die op het strand was aangespoeld, met veel teveel springstof opgeblazen, om het dier beter afbreekbaar te maken.
Zelfs daar waar men zich veilig waande kwamen de stukken potvis neer en was het hele gebied verandert in een rose-rode stinkende visvlakte.
Dat je met een walvis zo'n enorm gebied kunt kleuren
vond ik wel verbijsterend.
De cameraman en de presentatrice -die in een tel in een viswijf verandere- waren "not amused"
De kijker mag blij wezen dat de TV geen geur doorgeeft.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De potvis, dit dier wordt regelmatig gezien op de noordzee, zij het dat hij slechts op bezoek is.