Kan een bultrug zijn vin breken?

Die bultrug die gestrand is voor de kust van Texel. Slepen lukt tot zover niet.
Wat nu als ze haar proberen te rollen?
Kan dat dier dat aan? Als ze over haar rug vin rolt beschadigt die dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

De gestrande bultrug ligt op een zeer moeilijk begaanbare plek. Het is een labyrint van geulen en zandbanken. Er wordt harde wind vanuit het oosten verwacht en dat is ongunstig want oostenwind betekent lager hoogwater.
De plaats waar de walvis ligt is voor veel wagens en machines onbereikbaar. En bultruggen zijn bijzonder stressgevoelig. Het risico van fatale inwendige beschadigingen als gevolg van het sjorren en trekken met zware machines is erg groot.
Rollen is dus geen optie om het dier te proberen te redden.
Amadea
11 jaar geleden
Ja, op het land kan dit dier zijn enorme massa niet met zijn geraamte niet in stand houden.
De plaatsen waar de totale lichaammassa op drukt is erg klein, in het water is het gewicht immers nihil.

Weliswaar kan hij sprongen maken die indrukwekkend zijn maar de musculatuur ondersteunt het geraamte en de organen.
Nu zorgt oa. de enorme vetlaag er voor dat hij zichtzelf te pletter drukt.

Hij moet dus zo snel mogelijk IN WATER gebracht worden zodat de vitale organen niet langer platgedrukt worden.

Met grote schovels of zelfs baggerapparatuur en maximale inzet zou zo het dier weer in water "zweven en dan kan men een uitweg creeeren.

Je KUNT een bultrug niet volledig onomvat langere tijd laten liggen.

Desnoods hoge platen er om heen zetten (als een soort aquarium) en dit volpompen zou een optie kunnen zijn.
Je verlengt dan de tijd die nodig is om de uitweg te creeeren.

Als uiters noodgeval zou je hem van daaruit in een superbrancard naar zee kunnen krijgen.

Nu echter is hij veel te verzwakt en zal die actie niet overleven.
Rollen etc. is echt een enorme afrader.

De spieren die het geraamte ondersteunen zijn veel te vermoeid om de support te geven die het normaal zo krachtige dier zijn stevigheid geven.

Dus nu zou je hem breken als je hem niet eerst op kracht laat komen.

Het zou fantastisch zijn als werkelijk alle registers worden opengetrokken.
Als alles op alles gezet wordt en het dier nog wat levenskracht heeft, moet er hoop zijn.