Waarom krijgen mensen wel grijs haar maar veel dieren, zoals katten, niet?

Honden krijgen vaak wel grijs haar, maar andere dieren, zoals katten, niet of nauwelijks. we vroegen ons af hoe dit komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

De peroxide in het haarzakje wat op hogere leeftijd de haren bij de mens doet ontkleuren, vormt zich ook bij relatief oudere dieren.
Vooral dieren die ook in jaren erg oud worden , hebben ook last van dit proces.
Dus ook dieren kunnen grijs (of eigenlijk wit) worden.
Restkleurstoffen zorgen echter dat het richting grijs/zilverwit wordt.

Toegevoegd na 7 minuten:
En als katten heel oud worden kunnen ze echt grijs worden maar meestal zet dit pas boven de 20 jaar door.
Ook een Cairn Terrier die 25 jaar (!!) werd was grijs en dan heb ik het niet over een Westie.

Nu ook diervoeding ingesteld is op een langere levensduur van het dier( bij sommige diervoeders) zal ook daar peroxide de haar ontkleuren.

Het hangt een beetje van de kleur zelf af welke restkleur ontstaat, niet alle kleuren bleken tot zuiver wit, vandaar dat mensen vaak grijs haar hebben en je bij heel oude mensen met een stevige bos haar echt wit haar treft.

Je ziet dit proces ook heel mooi bij mensapen......
Daar begint de grijskleuring rond de mond, wat je ook ziet bij baard/snor dragende mensen (oh sorry dames, mannen bedoel ik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen krijgen ook geen grijs haar.. Maar wit haar, maar omdat de omliggende haren donkerder zijn, lijkt het van een afstand dat het grijs is.
Katten krijgen als ze ouder worden ook meer witte haren. Maar veel minder. Die van mij is nu 10 en ik zie duidelijk meer witte haren op haar snoetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat het met ouderdom te maken heeft. Een kat van 15 jaar is voor een kat wel oud, maar de haren en de haarproductie zijn dat niet. Een kind van 15 heeft ook geen grijs haar. Mij lijkt het logisch dat het systeem van haarproductie en pigment bij dieren niet anders is dan bij mensen, ook al hebben ze verschillende maximumleeftijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier vergelijk je appels met peren.
Een kind van 15 staat nod aan het begin van zijn leven,een kat daarentegen, aan het eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zeg ik ook dat het systeem me hetzelfde lijkt.
Ook dieren worden grijs. Je ziet het bij honden vooral rond de snout. Bij katteb is het niet zo opvallend, maar het bestaat.
Misschien onmdat dieren in menselijke gesellschap ouder worden dan in de natuur.