Hoe kan het oog (wij dus) sterren moeiteloos zien, terwijl een fotocamera hier veel moeite voor moet doen?

Wij hoeven maar omhoog te kijken en zien diverse sterren glinsteren.

Maar een camera moet met een hele lange sluitertijd ingesteld worden. Op statief, en wanneer een standaard lens wordt gebruikt (dus geen zoomlens), dan zullen de sterren wellicht te klein zijn op de foto om ze te zien.

Hoe komt het dat ons oog dit zo gemakkelijk kan zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso verbaas ik me er al tijden over dat het menselijk oog nog zo ver en ver superieur is aan een cameralens.
Cryofiel
11 jaar geleden
De lens van een camera is beter dan de lens van het oog. De sensor van het oog is beter (lichtgevoeliger, en ook nog eens een veel groter dynamisch bereik) dan de sensor van een camera. Dat laatste is waar het hier om draait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel, is het bekend hoeveel dynamisch bereik het oog heeft, zodat de techniek ook kan zeggen dat het het niveau van het oog heeft bereikt?
Is de techniek al zo ver, in de wetenschappelijke kringen?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik weet niet wat het dynamische bereik van het oog is; het enige dat ik weet, is dat het dynamische bereik van het oog veel groter is dan het dynamische bereik van een lichtgevoelige sensor. Maar dat weet je zelf ook al: als fotograaf ken je beslist de problemen bij het fotograferen van een kamer met daarin een raam waar fel zonlicht doorheen komt, of het fotograferen van een open plek in een bos waar zonlicht valt, terwijl er in de schaduw een hert staat. Je ogen hebben daar geen problemen mee, de sensor van je camera wel. Je zou http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range kunnen lezen voor wat achtergrondinformatie. Behalve het dynamische bereik van het oog ("X stops"), is er ook de "ISO-waarde" van het oog. Ik weet echter niet of je die wel als ISO-waarde kunt beschrijven, omdat het werkingsprincipe van het oog heel anders is dan dat van een fotografische sensor. Het zou dus kunnen dat je de gevoeligheid van het oog niet in een ISO-waarde kunt uitdrukken. Wat wel weer leuk is, en wat de meeste mensen niet zien omdat ze nooit echt kijken, is dat het oog ook behoorlijk ruist als het donker is. Net zoals een fotografische sensor dat doet. Kijk maar eens rond in een echt donkere kamer. Dus niet een zeer zwak verlichte kamer, nee, een echt donkere kamer, waarin het ofwel volkomen donker is, ofwel zo donker dat je nog nét iets kunt zien. Je ziet dan allemaal kleine gekleurde stipjes. Zeg maar de "sneeuw" die je vroeger op je televisie zag als er geen antennesignaal was, maar dan in kleur. Dit is precies dezelfde ruis die je ook ziet als je je camera op een zeer hoge ISO-waarde instelt.

Het beste antwoord

Let op: Ons oog is vooral gemaakt om bewegende beelden te zien en de gebruikte techniek om sterren te zien is dus dat je oog continu heen en weer beweegt om zelf scherpte bij te creëren en zo veel sterren te zien. Bovendien gaat de pupil en een complex mechanisme ook zorgen voor een manuele focus. Als je op een autostrade rijdt met lichten, zul je immers ook geen sterren zien.

Een nog erger probleem is de zonsondergang, die zie je met je ogen veel groter dan als je die fotografeert, en ondanks alle wetenschappelijke verklaringen die ik al las over de onderste luchtlagen, lijkt het probleem bizar te blijven.

Een moeilijke vraag in dezelfde context is deze van de reflectie van een regenboog, die uiterst zeldzaam lijkt te zijn en dan nog heel anders dan de regenboog een defractie lijkt te zijn in ons 'oog' of voor de 'camera'.

Ik verwijs voor deze topic naar: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/179788-vervormde-weerspiegeling-van-regenboog/&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=2012-5 maar dan moet je nog een login wellicht maken, maar het is echt de moeite en wetenschappelijk vrij goed gerepliceerd (inclusief admins).

Het antwoord is dus dat we de 'indruk' hebben meer sterren te zien, maar dat wij vele beelden samenvoegen tot een beeld, terwijl het fototoestel maar één beeld aan je geeft. Initieel zien we even 'weinig' sterren, maar hoe langer je kijkt, hoe meer je er ziet, net alsof je de ene foto met telkenmale een andere scherpstelling of focus boven de andere zou voegen.

De man ziet trouwens meestal meer sterren dan de vrouw maar dan in meer tunnelzicht en dit komt door het verschil in kegeltjes en staafjes en het feit dat een man sneller naar zwart/wit-overschakelt in het donkere en kan focussen zonder verblind te worden (typische ongevallen 's nachts bij 'regenverblinding' maar dat komt ook met 'ouder' worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het netvlies (de sensor van het oog) heeft circa 126 miljoen zintuigcellen. Een beetje camera heeft 12 miljoen pixels. Dus het oog heeft sowieso al 10 keer meer sensoren dan een camera.

Daarnaast heeft het oog ook nog eens een verschil in zwartwit en kleur sensoren terwijl een camera altijd kleur waarneemt. Door de techniek van de sensor gaat hierbij altijd energie verloren. Ik denk dat dit invloed heeft maar weet het niet zeker.

Overigens zullen sterren nooit te klein zijn om op een fotografische plaat te zien te zijn. Sterren zijn puntbronnen die zelf licht uitstralen en uiteindelijk zal er na verloop van tijd voldoende licht op de sensor vallen om zichtbaar te zijn. Dat maakt gelijk een voordeel van de camera ten opzichte van het oog duidelijk. Een camera kun je open laten staan en heel lang belichten. De ontvangen fotonen worden dan in de sensor opgeteld en vormen uiteindelijk een beeld. De cellen in het oog kunnen dit niet. Die geven na het ontvangen van een foton een signaal naar de hersenen, resetten zichzelf dan en beginnen van vooraf aan.