Wat zijn de voorwaarden voor leven?

Hiermee bedoel het leven dat we kennen wat is nu essentieel om leven hier te latten functioneren. stel er verdwijnt een factor, kunnen wij dan nog doorleven. en welke factor is dat dan. We hebben het hier over het meest primitieve leven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (5)

Belangrijkste voorwaarde om te leven is water.
De meeste dingen zijn opgebouwd uit water. Je eten bestaat deels uit water, en zonder water droog je uit.

Ook essentieel voor leven is zuurstof. Wanneer je deze 2 factoren hebt kun je je leven heel lang rekken.

Uitgaande van niet al te extremen situaties als een vrieskou van -80 of extreme hitte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over "het meest primitieve leven".
Daarvoor is geen licht, lucht of zuurstof nodig. Eten is wel een erg algemeen begrip. Planten "eten" mineralen uit de bodem en CO3 uit de atmosfeer, en hebben zeker geen zuurstof nodig. Dat is vor hen een afvalstof.
Er is leven onder zeer extreme temperatuur omstandigheden.
Waar het huidige leven niet zonder kan is in elk geval een vorm van energie, bijvoorbeeld ijzer en zwavel uit thermale bronnen.
Voor het opslaan van die energie wordt o.a. ATP gebruikt. Een Fosfor verbinding. Het huidige leven kan niet zonder Fosfor, nodig zowel voor de energievoorziening als voor vorming van DNA en RNA.
En niet zonder Stikstof (verbindingen) en Zwavel voor de eiwitten die zorgen voor katalyse en voor motore functies.
Reddie
11 jaar geleden
http://m.youtube.com/watch?v=FYnMk1NhmoY.
Misschien is deze korte video interessant voor je. De huidige stand van zaken in de wetenschap over het ontstaan van leven wordt redelijk eenvoudig beschreven.

'The origin of life made easy' door Potholer54
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leven komt op de meest extreme plaatsen voor. Plaatsen die vroeger ondenkbaar werden gedacht voor leven bevatten toch leven zoals gesteenten enkele kilometers onder aarde, hete bronnen in de diepzee en het zoute water van de dode zee. Dus de voorwaarden zijn minimaal.

De wiki link die ik meegeef geef als minimale voorwaarde voor het ontstaan van leven:
1. De aanwezigheid op de planeet van de volgende elementen: vloeibaar water, stikstof, koolstof (of eventueel silicium).
2. Stabiliteit van de omloopbaan van de planeet (opdat het leven de tijd heeft om zich te ontwikkelen).
3. Stabiliteit van de ster waar de planeet om draait

Als leven eenmaal ontstaan is lijkt het zich aan heel veel verschillende (extreme) omstandigheden aan te kunnen passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat steeds weer en meer extremofielen zijn gevonden is er een voortdurend bijstellen van de minimumeisen voor leven.
Zo heb ik begrepen dat diep in de aarde microorganismen leven die door reduceren of oxideren , ontleden of juist samenvoegen , energie opwekken om te "leven"en zich voort te planten.
Zelfs water dreigt als absolute voorwaarde geschrapt te worden.....

Eigenlijk WEET men dus niet eens (zeker) wat de minimum eisen zijn en vindt men leven op plaatsen waar dat volgens recente inzichten onmogelijk was, zoals in de lens van een camera in het ruimtestation ISS, jaren in vacuum, met veel radioactiviteit en zonder "gemakken" waar microscopisch leven aan schijnt te hechten.
Een antwoord op jouw vraag heeft dus een zeer beperkte houdbaarheidsdatum.........