Wat voor invloed heeft osmose op de werking van luiers met superslurpers?

Voor biologie moet ik aantonen waarom luiers met superslurpers veel leiding water opnemen, maar minder van een zoutoplossing, en hetzelfde geld voor toiletpapier. Dit heeft te maken met osmose, maar ik weet niet precies wat de rol van osmose hierbij is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit stukje extra uitleg staat erbij vermeld: Superslurpers
Wegwerpluiers kunnen veel meer vocht opnemen dan katoenen luiers, een handdoek of toiletpapier. Dat wordt veroorzaakt doordat wegwerpluiers superslurpers bevatten. Superslurpers zijn stoffen die positief geladen deeltjes bevatten. Als deze deeltjes in aanraking komen met vocht lossen de positief geladen deeltjes op in het vocht. De positieve deeltjes kunnen niet uit de superslurpers ontsnappen. Water kan wel de superslurpers binnendringen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (1)

Osmose is diffusie door een semipermeabel membraan volgens de definitie die ik op school leerde.

Het membraan, hier de buitenkant van de superslurpers, is halfdoorlatend. Het laat sommige stoffen wel, en andere stoffen niet door. Water kan erdoorheen, maar de zoutoplossing niet. Vergelijk met een fijne zeef die kleine korrels doorlaat, maar grotere tegenhoudt.

Aan de ene kant van superslurper is een grotere concentratie zouten, en dit veroorzaakt de neiging om zodanig te mengen dat de concentratie overal even groot is.

Het zout kan niet weg waar het zit, dus de enige manier om tot een evenwicht te komen is om meer water naar binnen te laten. En dat gebeurt dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Aangezien er alleen water door de buitenlaag kan, zal de concentratie water aan de binnenkant groter zijn dan buiten, met als gevolg dat het water juist naar buiten gaat.
Dat dat niet gebeurt is het gevolg van het geladen zijn van de deeltjes van de superslurper, die veel watermoleculen binden, zodat die niet meer aan de osmose kunnen deelnemen.
De concentratie aan de binnenkant wordt door de superslurper dus kunstmatig "verlaagd".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie: Aha, ik ben dus te vroeg gestopt met denken;)
Ik kan helaas geen + geven voor je reactie, anders zou ik het doen.