Een coma is een totaal verlies van reactievermogen.

Een dier in winterslaap reageert wel, het mooie voorbeeld hiervan is de Russische vierteen schildpad.

Bij aanvang van de winterslaap graaft de schildpad zich in op een diepte van ongeveer 30cm., naar gelang de felheid van de vorst kan de schildpad tijdens de winterslaap zich dieper in de grond graven, tijdens een onderzoek zijn er bij een temperatuur van -18gr. C. schildpadden aangetroffen op een diepte van 120cm terwijl ze bij aanvang en einde van de winterslaap slechts op een 30cm. diepte bevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, totaal niet, bij een winterslaap gaat de temperatuur, de hartslag en de bloeddruk sterk omlaag.
Bij een coma blijft dat allemaal normaal, alleen is er geen of nauwelijks een bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 kort en krachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of er bij een coma nog bewustzijn is blijft nog altijd een raadsel en is het nog altijd een strijdpunt in de medische wetenschap, zeker is dat iemand in coma geen vermogen tot reageren heeft. Tweede puntje van kritiek: Niet alle dieren die in winterslaap gaan verlagen hun lichaamstemperatuur, koudbloedige (bv. reptielen) hebben het vermogen niet om zich op te warmen en kunnen dus ook de lichaamstemperatuur niet verlagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theodbn ja hoor helemaal waar, maar dat heb je altijd met dit soort antwoorden, probeer het lort en overzichtelijk te houden, maar er zijn zeker honderden uitzonderingen.
Zoals de reptielen, maar ook de vissen en de insecten, hoewel een hommel weer wel in staat is zijn temperatuur iets te verhogen en een wesp totaal kan bevriezen zonder dood te gaan enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook daarom dat ik het als reactie erbij plaats en er geen minnetje komt, de diversiteit is te groot om er een hapklare brok van te maken.