De meeste roofvogels hebben maar een broedsel per jaar. De tijd die dit kost, hangt af van de soort. Kleine valken en havikachtige broeden ongeveer 28 dagen en de jongen blijven daarna nog zo’n 26 dagen op het nest. Kleine roofvogels kunnen dus de hele broedcyclus, van paarvorming tot onafhankelijkheid van de jongen, voltooien in minder dan 100 dagen. Grote soorten hebben in elk stadium meer tijd nodig, vooral de condors en enkele grote arenden, die meer dan een jaar nodig hebben voor een broedpoging en niet meer dan een jong kunnen grootbrengen in twee jaar of twee jongen in drie jaar. Binnen een soort varieert de duur van de broedcyclus enigszins. Sommige paren hebben een korte balts en leggen al snel na de paarvorming de eieren of ze verkorten de tijd die ze besteden aan het voeren van de vliegvlugge jongen. Soorten die broeden op een hoge breedtegraad, waar de lente laat invalt, produceren hun eieren, kort nadat ze in hun broedgebied zijn aangekomen. Individuen van dezelfde soort die op een lagere breedtegraad broeden, hebben een veel langere balts voor de eileg. Torenvalken kunnen de cyclus verder verkorten door hun vliegvlugge jongen sneller in de steek te laten dan vroeg nestelende vogels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het broedseizoen begint met het zoeken van een partner en een territorium vaststellen. Bij de standvogels in het West en Midden Europa bijvoorbeeld: Buizerds, Havikken en Bosuilen staan de paartijden en territoria al vast. Als het mannetje een vrouwtje gevonden heeft kunnen ze beginnen met de nestbouw. Uilen en Valken bouwen zelf geen nest. Veel Uilen broeden gewoon in een holte van een boom. De Ransuil gebruikt nesten van andere vogels, bijvoorbeeld: Kraaien. Bij de roofvogels bouwen het mannetje en het vrouwtje samen hun nest. Maar het vrouwtje doet het meeste werk. Het bouwen van een nest duurt ongeveer van een week tot een paar maanden.

Broeden

Grote Gieren leggen maar 1 ei. Kiekendieven leggen er 4 tot 6 maar ook wel 10. Hoe groter de vogel is, hoe minder eieren ze leggen. Eieren van Roofvogels verschillen in kleur en vlekken patroon. Uileneieren zijn helemaal wit. Dit is zo omdat de eieren dan ‘s nachts meer opvallen zodat de ouders de eieren beter kunnen zien. Het duurt ongeveer 4 tot 5 weken voordat de eieren uitkomen. Een vrouwtje legt niet elke keer op het zelfde moment de eieren. Als het vrouwtje begonnen is met broeden komt ze haast niet meer van het nest af. Alleen even om te eten. Het mannetje brengt haar prooien, die ze een klein eindje verder gaat opeten. Intussen houd het mannetje de eieren warm. Soms valt hij gewoon in slaap op de eieren. Zo moe is hij van het jagen.

Jongen.

De kleine donsjongen worden warm gehouden door hun moeder. Ze kunnen de eerste paar maanden nog niet voor zichzelf zorgen. Dan zijn het pas ECHTE uilskuikens. Bij de dwerguil duurt het 3 tot 4 weken voor de jongen uitvliegen. Bij andere Roofvogels duurt het 4 tot 6 weken voordat de jongen uitvliegen. Als ze geleerd hebben om te vliegen, leren ze van hun ouders jagen. Uiteindelijk komt er een dag dat de jongen hun ouders niet meer nodig hebben en wegvliegen om hun eigen weg te kiezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.spreekbeurtenstartpagina.nl/db/2009/06/05/spreekbeurt-over-roofvogels/