Hoe komen er bloedsporen in een ei?

Soms zie je in een gekookt eitje een beetje bloed. Hoe komt dat? Is dat een teken dat het een bevrucht ei is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Deze bloedpuntjes zijn afkomstig van de hen zelf.
Wanneer haar ovarium (de eierstokken) zich klaar maakt om een eicel los te laten kan er een adertje knappen zodat er wat bloed in het ei terrecht komt.
Het eerste teken dat een ei is bevrucht is te zien aan ontwikkeling van een heel fijn netwerk van bloedvaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze bloedsporen hebben niets te maken met een bevrucht ei of een vruchtbeginsel. Ze ontstaan doordat het zakje waar de dooier in groeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het produceren van een ei kan er een klein bloedvaatje in de eierstokken van de kip scheuren waardoor er wat bloed in het ei terecht kan komen. Het is een misverstand te denken dat een dergelijk ei bevrucht zou zijn. Mocht er een bloedstipje in het ei te zien zijn, dan kan dat met een natgemaakte lepel worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas na enige dagen is in een BEVRUCHT ei een vruchtbeginsel te zien aan het bloed, wat er eerst niet was
Vandaar dat een ei met een bloedplek zowel een bevrucht ei kan zijn (geweest) als een ei met wat bloed van de hen.
Bij veel vogels is vanaf dag 3 tot 6 het volgen van het vruchtbeginsel mogelijk bij een ei wat bebroed wordt.
Overigens kan geen van beide kwaad als het ei salmonellavrij EN goed doorgekookt is.
Eventuele ziektekiemen uit het bloed van de hen zijn dan wel onschadelijk gemaakt.
Eieren met bloed zou ik zeker niet rauw gebruiken.
Eigenlijk is het gebruik van rauwe eieren nimmer verstandig.
Culinair is er echter niet altijd aan te ontkomen.