hoe kan je postduiven post laten bezorgen?

het lijkt me heel erg leuk om postduiven te houden en te gebruiken maar hoe zorg je ervoor dat een duif weet dat die naar een bepaald huis moet en zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Het beste antwoord

Je kunt postduiven geen post laten versturen, omdat ze altijd weer naar het hok van de duivenmelker terug vliegen. Zo zijn ze getraind het zijn sportduiven, dus voor de post te laten brengen moet je toch echt de postbode laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De duif keert terug naar de plek waar hij/zij geboren was. Je moet alleen maar voor zorgen dat je gezonde nesten kweekt en de natuur doet de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wat als ik nou wil corresponderen met iemand moet ik dan eerst een duif daarnaartoe brengen want dat is dan wel dubbelop want dan ben ik daar al :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
True. Maar vroeger werd dit door oprukkende legers gebruikt om boodschappen terug naar het hoofdkwartier te versturen. Je neemt een wagonlading vol duiven mee en het is net zoals een boekje postzegels... Er is hier wel sprake van eenrichtingsverkeer. Vroeger brachten ze de post met koetsen van stad A naar B.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een duif keert niet terug naar de geboorteplaats want als een duif van de ene melker aan de andere wordt verkocht dan keert hij niet terug naar het hok waar hij geboren is maar gewoon naar degene die dan eigenaar van de duif is
Dat weet die duif niet ; het enige dat een postduif weet, is zijn eigen 'huis', en daar keert hij altijd naar terug.
De truc is dus de duif ergens ánders los te laten (al dan niet met een briefje aan zijn poot), zodat hij met het betreffende bericht weer terug naar huis, naar jou dus vliegt.
Om er een levendige postdienst op na te houden, heb je dus een aardig netwerk van duivenbezitters nodig, die elkaar over en weer elkaars duiven en zo ook hun post kunnen (laten) bezorgen. Zoals in (teken)films, met duiven die mensen op de meest onmogelijke plaatsen kunnen bereiken, werkt het dus helaas niet. Ik zou zelfs durgen beweren dat het tegenwoordig vrij omslachtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus stel dit wil je met een groep van 10 vrienden doen dan moeten ze allemaal duiven hebben van elkaar (ieder 10 duiven die als die iets wil bezorgen de juiste duif met bericht moet loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, volgens mij komt het daar wel op neer. Ik heb er geen ervaring mee zelf, maar ik weet wel dat duiven (helaas) geen ingebouwde routeplanner hebben waarop je het einddoel kunt aangeven. De enige 'fix' in hun tomtom is "home".
Je moet ze trainen. Hieronder een filmpje van hoe je dat kan doen. Postduiven worden niet alleen getraind om post te bezorgen en om wedstrijden te winnen. In Brazilië werden duiven gebruikt om drugs en mobieltjes de gevangenis in te smokkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VERGEET HET MAAR, een duif weet EEN adres vrijwel
altijd terug te vinden.
Verhuizen is dus ook een NONO voor postduivensporters/
liefhebbers.
Laat het brieven bezorgen maar aan TNT Sandt of selectmail over.
Een goede duif is immers ook veel meer waard dan een paar postzegels,.