Aan welke kant van een spinneweb zit een spin meestal?

De meeste spinnewebben in bijvoorbeeld een plantsoen zijn verticaal. Is bekend aan welke kant een spin meestal zit, bijvoorbeeld aan de zonzijde, kant waar de wind vandaan komt, etc.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Gewoonlijk willen spinnen niet te veel opvallen en zichtbaar voor hun prooien zijn en dus zitten ze alleen in het midden van het web om een prooi te verschalken. Maar soms drijft de koude hun toch naar het midden als dat de enige plek is waar wat zonlicht valt. Spinnen zijn nl. koudbloedige dieren en hebben bij wat frisser weer af en toe behoefte om wat op te warmen. Volgens mijn eigen waarneming hebben ze ook wel een voorkeur voor de kant waar de wind vandaan komt, ik denk omdat van die kant ook het vaakst kleine insecten per ongeluk in het web waaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een spin zit meestal in een donker hoekje aan de rand van haar web. En zodra er een vliegje of iets dergelijks in verstrikt raakt snelt ze daar naartoe om het met haar garen vast te binden.
Amadea