Welk mechanisme zorgt ervoor dat een dennenappel dichtgaat als het vochtig is en opengaat als het droog is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.5K

Het beste antwoord

Tot nu toe véél uitleg over wat er met een Dennenappel gebeurd tijdens droogte of vocht.
Maar niks over hoe dit mechanisme werkt.
Goed,dan zal ik maar een poging wagen:
De structuur van een dennenappel zit zo in elkaar dat de Dennenappelblaatjes,of schubben,bij vocht aan de binnenkant krimpen en aan de buitenkant uitrekken,en zo sluiten deze schubben zich bij vocht.
Droogt de Denneappel op dan werkt dit net andersom,dan krimpen de schubben aan de buitenkant en rekken de schubben uit aan de binnenkant en zo gaat de Dennenappel open bij droogte.
Zo kan men bvb een Dennenappel jarenlang buiten aan een koortje hangen en zo die Dennenappel als Weerbarometer of hygrometer gebruiken,is nog betrouwbaar ook,en gratis.
Helaas staat er in de bron ook niks over dat mecanisme en hoe dit werkt,maar door het zelf te bestuderen weet ik dat ik het wél juist heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. :)
Ik had het ondertussen zelf al gevonden, uitgebreider dan jij het omschrijft, maar toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,als je bedenkt dat de Dennenappelschubben ook maar een houtsoort is,een soort hout dat poreus is en veel water kan opzuigen,en daardoor zwelt,en water kan loslaten en daardoor krimpt.
Vergelijk het met een houten plank dat buiten in de regen ligt en zich zo vol zuigt met water,de plank word daar zelfs een beetje langer en ook iets breder van.
Als dan later na de regen de zon schijnt en de bovenkant van de die plank opgedroogd dan krimpt de bovenkant van de plank,terwijl de onderkant van de plank nog nat blijft omdat daar geen zon aankan en de plank daar dus nat blijft en dus ook langer blijft dan aan de bovenkant,waardoor de plank dus krom trekt.
De schubben van een Dennenappel zijn er echter voor gemaakt,krom te trekken bij droogte waardoor de Dennenappel open gaat anders kunnen de zaden niet ontsnappen,en zo trekken de Dennenappelschubben bij vocht zich recht waardoor de Dennenappel weer dicht gaat. Graag gedaan,heb jij van wat jij vond ook een link?
marit93?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een link ja, maar ik weet niet of jij die kan openen..
http://www.nature.com/nature/journal/v390/n6661/full/390668a0.html
Het is wel in het engels. Het is een artikel van nature uit 1997.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien doet deze het wel als die ander het niet doet; http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=74bb3916-9850-4be4-ab08-c52982c7485f%40sessionmgr114&vid=1&hid=105
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste marit93 Ik dank je voor de Link en natuurlijk kreeg ik het wel open en ik vond de Engelse uitleg veel beter dan de automatische vertaling. Toch vind ik dat, wat betreft dat mechanisme en hoe dit nu juist in elkaar zit,en dit zeker met mijn bijgevoegde reactie en illustrerende voorbeeld,Je weet wel,de "plank" nog veel duidelijker en meer verhelderend.
Wat vind jij?
Ook zag ik dat in Link 2 de uitleg in zeer grote lijnen overeen kwam wat ik zei,al hield ik mijn uitleg wat eenvoudiger en daardoor ook duidelijker,dus meer begrijpelijk en verstaanbaar,vind ik toch.
Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat voorbeeld van je plank vind ik eigenlijk niet kloppen, omdat het bij dennenappels om verschillende vezeltypes gaat, die dus zorgen voor de buiging. Het kromtrekken van je plank berust op een heel ander principe.
Het klopt dat dat van jou eenvoudiger is, maar voor mij moest het juist uitgebreid zijn.
Maar iig, bedankt. :)

Andere antwoorden (2)

De luchtvochtigheid:Een dennenappel! Tussen de schubben zitten de zaden. Als de dennenappel nat is sluiten de schubben Is het warm en droog, dan gaan de schubben open. Zo laat een dennenappel dus zien of er veel of weinig vocht in de lucht zit.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik... Maar hoe werkt dat dan? Welk mechanisme zit er achter het sluiten en opengaan van de schubben? Wat gebeurt er in de dennenappel waardoor deze zich sluit als hij nat is?
Zodra de dennenappels worden gedroogd door de boom afsnijden van de watertoevoer naar het, het is niet meer in leven. Pines kegels te ontwikkelen, in de meeste soorten, over een periode van twee jaar. Denneappels een structureel mechanisme aan de basis van elk zaad bloemblad (dat herbergt de ontwikkelende zaad) dat, wanneer het droogt, het automatisch openen door het bewegen van het centrum van de kegel. Deze opening maakt het zaad te laten vallen (dit wordt ook gedroogd door gebrek aan water) en blazen in de wind of gewoon vallen door zwaartekracht. Na een tijd die is toegestaan ​​voor zaadverspreiding, zal de kegel afbreken zijn gehechtheid aan de boom en vallen. Zolang de dennenappel intact is, zal het openen en sluiten, afhankelijk van het water het ontvangt of verliest. Plaats de kegel in een glas water, zal te sluiten zoals zij heeft gedaan toen het vochtig houden als de zaden ontwikkelen waren in het eerste jaar. Deze eerste jaar kegels zijn meestal groen en goed gesloten.

Een leuke, maar al snel te vervelen, activiteit is om te zien hoe vaak de kegel zal sluiten en openen met het drogen en het plaatsen van het in het water. Het leeft niet.

Er zit een link bij in het engels die het precies verteld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe véél uitleg over wat er met een Dennenappel gebeurd tijdens droogte of vocht.
Maar niks over hoe dit mechanisme werkt.
Goed,dan zal ik maar een poging wagen:
De structuur van een dennenappel zit zo in elkaar dat de Dennenappelblaatjes,of schubben,bij vocht aan de binnenkant krimpen en aan de buitenkant uitrekken,en zo sluiten deze schubben zich bij vocht.
Droogt de Denneappel op dan werkt dit net andersom,dan krimpen de schubben aan de buitenkant en rekken de schubben uit aan de binnenkant en zo gaat de Dennenappel open bij droogte.
Zo kan men bvb een Dennenappel jarenlang buiten aan een koortje hangen en zo die Dennenappel als Weerbarometer gebruiken,is nog betrouwbaar ook,en gratis.