Maken nachtdieren overdag melatonine aan, in plaats van in de avond als mensen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Thecis
8 jaar geleden
Leuke en goeie vraag!
Nooit over na gedacht, dank!

Antwoorden (1)

Elk organisme maakt ’s nachts meer melatonine dan overdag. Hierbij is af te vragen of deze circadiane ritmiek ook gelijk is bij organismen die overdag leven als bij dieren die ’s nachts leven..
Monique Thijssen van het Westeinde Ziekenhuis, vertelde dat beide organismen inderdaad hetzelfde ritme in de productie van melatonine volgen.
Mevrouw Nachtengaal , die een proefschrift over het hormoon heeft geschreven, werd duidelijk dat, ook al heeft de productie hetzelfde ritme, nachtdieren actief worden door melatonine en organismen die juist overdag leven er slaperig van worden. “Melatonine wekt geen slaap op, maar stuurt de biologische klok aan. Organismen die overdag leven worden dus slaperig wanneer melatonine wordt aangemaakt, en dagdieren worden er actief van. Het ligt aan de instelling van de Biologische Klok.”

Melatonine is géén slaapmiddel! Het is toevallig dat onze biologische klok zo is ingesteld dat wij slaperig worden van het hormoon. Als het namelijk een slaapmiddel zou zijn, dan zouden ook nachtdieren er slaperig van worden

http://members.ziggo.nl/jspoor/Nienke/Profielwerkstuk/h3.htm
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nachtdieren worden er actief van bedoelt u.
erotisi
8 jaar geleden
Ja, zo staat het er.