Hoeveel virussen zitten in je lichaam op het hoogtepunt van een verkoudheid?

Het gaat niet om het hoogtepunt van de verkoudheidsverschijnselen, maar om het maximale aantal virusdeeltjes dat zich, tussen besmetting en genezing, in het lichaam bevindt.

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante vraag, ben benieuwd!

Het beste antwoord

Als ik de schattingen van virus productie in celkweek en het het aantal geïnfecteerde cellen in het lichaam combineer kom ik op een getal in de grootte orde van 10^10 tot 10^14. In normale mensentaal is dit 10 tot 100.000 miljard. Dit zal afhangen van het verkoudheidsvirus, de plaats en de hoeveelheid van de verspreiding en de beperkt worden door koorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het bestgefundeerde van alle antwoorden.

Andere antwoorden (5)

1 maal 10 tot de macht 24, dus ongeveer 100 keer minder dan het getal van Avogadro, schat ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag.
Ik denk ook dat de vraag zelf moeilijk te beantwoorden is. Onderzoeken naar het Rhino-virus (verkoudheidsvirus) zijn niet zo populair bij de wetenschappers. Ook is het lastig om het aantal virusdeeltjes bij patiënten te gaan volgen. En om het nog moeilijk te maken, er zijn +/- 90 varianten van het Rhino-virus. En de kans dat je er 2 tegelijk heb en daar ziek van word is reëel.

Bij de bron vind je een heel goed artikel hierover.
Ik probeer nog om de originele publicatie uit science te krijgen. Laat je weten als ik die gevonden heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Miljoenen van een soort, er zijn nog tal van andere die ook meeliften op je lijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je het waarschijnlijk over bacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook die zijn van de partij.
Ik kom op een ander getal uit dan 10^24.
Dat zou moeilijk kunnen , een virus is een vervelend stukje DNA in een auto injecteersysteem of ander verpakking.
De molmassa zal dan veel meer dan 10 000 bedragen.
De virussen samen zullen veel minder dan een gram wegen.
Over een ding zijn we het wel eens, het zijn er VEEL TE VEEL om je gezond te voelen.
Veel verder dan pakweg 10^8 a 10^12 kom ik niet.
als je 1/100e van 6.02252X 10 ^23 neemt (getal van Avogadro), kom je op 6X 10^21, het snot zou dan uit elke natuurlijke opening gutsen.
Zoveel cellen hebben we nu ook weer niet,dat houdt met
200 biljoen ook wel zo'n beetje op (2X10^14)
Ik kan er naast zitten, dus reacties zijn welkom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er iemand is die het aantal weet dan van mij een dikke + .
Het werkelijke aantal is niet te benoemen , wat ik wel weet is als je snip verkouden bent dat er voor de huisgenoten maar een superbakcil rondloopt dat ben je dan zelf.