Hoe kan het dat de Mosasaurier ook is uitgestorven aangezien deze onderwater leefde en dus de meteoriet inslag heeft kunnen overleven? gr Cris

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (5)

Het is niet zo, dat de uitgestorven dieren bij die meteoorinslag direct zijn omgekomen, maar door die inslag veranderde hun leefomgeving zo drastisch, dat ze uit stierven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk doordat de meteoriet het zuurstofgehalte tijdelijk veranderde wat ook invloed heeft op het leven onder water,mischien een tijd ook geen zon (verwarming aarde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het uitsterven van dieren kan te maken hebben met inslag van een meteoriet.kan ook heel veel andere oorzaken hebben.in dit specifieke geval hoeft dat niet direct met een meteoriet inslag te maken hebben.de mosasaurus kan dus door een andere oorzaak uitgestorven zijn.
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Het uitsterven van de mosasaurus heeft wel degelijk bij de overgang van het Krijt naar het Tertiair plaatsgevonden. Tegelijk met de dinosauriërs dus en is dus naar men thans aanneemt het gevolg van een meteorietinslag.
Op het nieuws werd vermeld dat deze dieren zijn uitgestorven doordat ze werden geteisterd door zogenaamde oerhaaien. Anders had deze waterdino het waarschijnlijk wel kunnen overleven.. Brrr, moet er niet aan denken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mosasaurus heeft voor een hoop verwarring gezorgd. Dit dier was namelijk geen dinosaurus (verschrikkelijke hagedis), maar een echte reuzenhagedis (maashagedis). Reuzenhagedissen van dat formaat zijn uitgestorven, maar hagedissen en varanen komen nog algemeen voor.
Doordat de mosasaurus een van de eerste grote reptielen was die werden gevonden heeft hij het beeld over dinosaurussen nogal beïnvloed, men nam een hagedis als model voor een dinosaurus. Pas veel later zag men in dat dinosauriers met hagedissen eigenlijk nauwelijks overeenkomsten hadden.

Er waren ook andere zeereptielen, die ook geen dinosauriers waren, namelijk de plesiosauriers en de ichthyosauriers, die ook allen zijn uitgestorven. We weten niet genoeg om vast te stellen waardoor ook de andere grote groepen zeereptielen zijn uitgestorven. Over het algemeen denkt men dat een klimaatverandering (door bv een meteorietinslag) de aanleiding is geweest.

De grote zeereptielen kregen de hardste klappen doordat door de afkoeling veel van de warme binnenzeeën verdwenen, zoals die bij Maastricht, door zeespiegeldaling.