Hoe is de lange nek van de giraffe evolutionair verklaarbaar?

Als het geen seksuele selectie is en ook niet met hoog hangend voedsel te maken heeft, welke theorieën zijn dan nog meer denkbaar?

http://www.nu.nl/wetenschap/1964477/lange-nek-giraffe-is-evolutionair-onverklaarbaar-.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De desbetreffende wetenschappers stellen dat ze alleen bladeren eten van bepaalde soorten en dat die niet bijzonder hoog groeien. Dat is geen goed argument, immers, bij de hoogste bladeren van deze bomen kunnen wel degelijk alleen giraffen komen. In geval van een lange periode van droogte kan dat voordeel cruciaal geweest zijn voor de langste nekken in de kudde die zodoende zich wel voort hebben kunnen planten, terwijl de rest verhongerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het verhaaltje wat mij is verteld is dat de dieren met de langste nek het langs bl;aadjes konden blijven eten, ook de hoog gelegen blaadjes konden zij opeten en dientengevolge hadden ze een betere overlevingskans........... broodje aap?

Toegevoegd op 16-05-2009 11:33:51
oeps, had alleen het blauwe gedeelte gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wilde steeds hogere blaadjes gaan eten... Dus de evolutie heeft hem daarom een langere nek gemaakt door de eeuwen heen...

Zo simpel is dat...

Toegevoegd op 16-05-2009 11:37:15
Als ik theorieën die waar zijn niet mag gebruiken om aan te tonen dat iets klopt en alleen maar onware... Ja dan maak je het een beetje bont...

Deze gedachte ligt zo voor de hand, dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijkbaar is het evolutionair dus niet verklaarbaar... eindelijk eens iets dat de mens niet kan verklaren...
de giraffe is zo omdat Onze Lieve Heer hem zo gemaakt heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of, als de huidige verklaring niet voldoet, moet er naar een andere verklaring gezocht worden. Als de vraag "waarom" is, dan is "omdat de lieve heer dat zo gedaan heeft" namelijk ook geen antwoord op de vraag. Want waarom zou hij dit dat zo hebben gedaan, als het ook anders kon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij heeft talloze dieren anders gemaakt omdat het anders kon, maar die noemen wij niet giraffe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: "Waarom heeft de giraffe een lange nek?" Daar hebben andere dieren niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is 'omdat Onze Lieve Heer een jolige bui had'... wel een acceptabel antwoord?
waarom moet er naar een andere verklaring gezocht worden? is het echt zo vreselijk als wij iets niet kunnen verklaren? wordt de giraffenhals daar anders van? wordt de mens daar gelukkiger van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schijnbaar is een verklaring wel degelijk noodzakelijk, anders was er in dit geval ook geen toegevoegde waarde aan de god-hypothese. Bovendien, om goed om te kunnen gaan met de wereld waarin men leeft helpt het om te begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. Men kan van tevoren niet voorspellen welke gevolgen een bepaalde ontdekking zal hebben, maar dat maakt de ontdekking op zich niet onnodig. Om even specifieker op evolutie in te gaan, dit heeft effect op zoveel dingen (gezondheidszorg/medicijnen, productie van voedsel om een paar te noemen) dat het wel degelijk van belang is om dit goed te doorgronden. En natuurlijk, kennis op zich is een nobel streven waar inderdaad een heleboel mensen gelukkiger van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is het echt zo vreselijk als wij iets niet kunnen verklaren? " Hiermee gebruik je nu net een argument dat tekenend is voor de religie en niet voor de wetenschap. De wetenschap accepteert dat niet alles verklaard is of kan worden. Bijvoorbeeld wat er met je gebeurt na de dood. Terwijl met religie en Goden alles verklaard geprobeerd te worden. Weet je niet wat de bliksem is, dan maar een God van de donder introduceren. Weet je niet waarom de giraffe een lange nek heeft, dat heeft God zo bedoeld. Weet je niet wat er na de dood is, dan maar een hemel en hel introduceren. Dus je vraag "Is het echt zo vreselijk als wij iets niet kunnen verklaren?" zou ik eigenlijk aan jou willen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er totaal geen problemen mee als iets niet verklaard kan worden... het waren o.a. simply not edible en Kweenie die om verklaringen vroegen...
en dat van onzelieveheer is ook zo maar een gezegde... voor mij is alles perfect zoals het is... niets verandert door een verzonnen verklaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vroeg bewust om een EVOLUTIONAIRE verklaring, om de zoveelste zinloze discussie rond geloof en wetenschap te vermijden.....
Wat dacht je van toeval? Dat een man ooit met een kapotte parachute een val van een km overleefde is ook niet evolutionair verklaarbaar. Hij viel gewoon in een bos, werd afgeremd door takken, en plofte in de sneeuw. Zoiets gebeurt ook met genetische mutaties. Als deze mutanten toevallig een lege niche treffen (bijv. "bladeren van bepaalde soorten bomen") dan kan de nieuwe mutantenlijn gewoon blijven bestaan.

Tip: lees "Het lied van de dodo" van David Quammen. Een mooi, spannend boek waar ook veel staat over de mechanismen van evolutie door natuurlijkse selectie.
En kijk ook naar de VPRO serie over de reis van Charles Darwin. Die zal geloof ik dit najaar beginnen.