Kunnen vogels hun 'adem' inhouden?

Bijvoorbeeld tijdens een duikvlucht of bij opperste concentratie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Antwoorden (4)

ja, dat kunnen vogels prima, want ze gaan uiterst efficient om met de lucht die ze inademen.
grote hoeveelheden lucht kunnen in de luchtzakken opgeslagen worden.
bij duikende vogels gaat dezelfde lucht meerdere keren tussen de longen en de luchtzakken op en neer, tot alle zuurstof is opgenomen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt wel een zig zelf recyclerende ingebouwde duikfles?
Ik wilde dat wij mensen dit ook zo zouden kunnen.
Ja, dat kan en is ook nodig.

Volgens wikipedia kunnen vogels tijdens het vliegen sowieso moeilijker ademhalen, maar hebben ze wel veel zuurstof nodig. Ze hebben daarom speciale aanpassingen om adem in te kunnen houden (door luchtzakken).

In een duikvlucht van een slechtvalk kunnen snelheden van 349 km per uur bereikt worden. Steek maar eens je hoofd uit een autoraam als je 120 km per uur rijdt ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leuke vraag!

Er zijn vogels die daar heel goed in zijn. Neem bijvoorbeeld de aalscholver die je ook regelmatig langs de Hollandse wateren kunt vinden. Deze kan, net als veel andere vogels die in het water hun voedsel zoeken, behoorlijk lang onder water blijven. Andere duidelijke voorbeelden zijn de meerkoet en de eend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe duikt een fuut zijn eten op?
De fuut duikt om zijn eten boven te krijgen,hij eet namelijk vis.
Daarbij kan de fuut wel 15 tot 20 seconden onder water blijven.
Bovendien zwemt hij dan wel 10 meter.
Zie bron: