hoe zijn vleugels ontstaan volgens de evolutie theorie?

Ik snap dat bijvoorbeeld slakken met een opvallende kleur sneller worden opgegeten en dus uitsterven. maar hoe zijn vleugels ontstaan? want als er een kleine mutatie plaatsvindt waarbij er kleine veertjes aan de armen groeien kun je met die veertjes alsnog niet vliegen en val je net zo hard als de mutatie zonder die veertjes. en dan sterft die soort toch ook uit?

als ik bijvoorbeeld zou willen dat de mens over 5 miljoen jaar vleugels heeft zou het dan helpen om de hele mensheid van een 4 meter hoog gebouw te gooien, iedereen die het overleeft laten vermenigvuldigen en dit te herhalen?

misschien is dit een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik hoop dat iemand me begrijpt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Hoe vleugels zijn ontstaan is niet geheel duidelijk, omdat er nooit een fossiel van een evolutionaire tussenvorm is gevonden. Maar men gaat er van uit dat al het leven op aarde is voortgekomen uit het leven in de oceanen. En daar heb je vliegende vissen, wiens vinnen zich zeer sterk ontwikkeld hebben. Ze vliegen overigens niet echt, maar zweven.

Ik denk niet dat het van een gebouw gooien van mensen een optie is. Op die manier denk ik niet dat we vleugels zouden ontwikkelen. Bovendien zijn vleugels niet de enige eis om te kunnen vliegen.
Zeer lichte, holle botten is een ander fenomeen dat we bij vogels zien.
Veren zijn ook al geen eis. Kijk maar naar insecten of vleermuizen.
Ik zou het experiment om (een deel van) de mensheid te laten vliegen eerder in een andere hoek zoeken.

Zijn er bijvoorbeeld menselijke mutaties die hele lichte botten hebben?
Vleugels zouden moeten voortkomen uit sterk ontwikkelde borstspieren, uit de armen dus. Die mensen met hele lichte botten, zouden dus hun arm- en borstspieren moeten trainen tot ze er bij neervallen.
Bovendien zou de huid bijvoorbeeld uitgerekt kunnen worden.
Herhaaldelijk dezelfde verandering aanbrengen in een soort heeft namelijk wel degelijk evolutionair effect.
Het wordt nu wel een warrig verhaal vrees ik, (maar dat mag ook als je een leuke, warrige vraag stelt, ) dit effect zie je bijvoorbeeld bij Bouviers. Die zijn lange tijd, net na de geboorte gecoupeerd. Staarten werden afgeknipt en oren werden ingekort.
Op den duur werden er wel degelijk bouviers geboren met een zeer korte staart.
Kortom, lichte mensen zoeken en deze met elkaar kruisen, terwijl ze hun borstspieren trainen en hun huid vanaf de geboorte wordt opgerekt zou misschien de beste optie zijn om een vliegend mens te ontwikkelen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De evolutietheorie theorie kent 2 mechanismen waarmee dit soort verandering tot stand komen. De eerste is verandering van functie. Hierbij heeft een orgaan een bepaalde functie maar blijkt als bijwerking ook voor iets anders nuttig te zijn. In de loop van de tijd blijkt de tweede eigenschap belangrijker te worden dan de eerste waarmee de evolutie een feit is. Voorbeeld; reptielen hebben vliezen tussen hun ledematen om de temperatuur te regelen maar die blijken handig om uit een boom te springen om aan een belager te ontsnappen.

Het andere proces is ‘identiteitsverandering’ waarbij de vorming van vingers of ledematen gedurende de evolutie verandert onder invloed van genen.

In de links wat specifieke voorbeelden en een algemeer verhaal hierover.

Of het naar beneden gooien van mensen een goed idee is weet ik niet, en of ze ervan gaan vliegen weet ik ook niet maar als de mensen die het overleven dat doen omdat ze bijvoorbeeld sterke of soepele knieen hebben waarmee de klap kan worden opgevangen dan zou je, na hele lange tijd, steeds meer mensen met knieen krijgen die geschikt zijn om steeds hardere klappen op te vangen. Of het dan betere knieen zijn weet ik ook niet, want misschien kun je er wel nauwelijks mee lopen, waardoor weel heel andere selectiemechanismen in werking treden. Helaas is het allemaal niet zo eenvoudig.