Er zijn heel wat vogels die niet kunnen vliegen. Denk maar aan de struisvogels in Afrika, de emoes in Australië en de nandoes in Zuid-Amerika. Deze grote loopvogels zullen zich vast niet prettig voelen aan de rand van een afgrond. En dat is maar goed ook.

Loopvogels hebben zich ontwikkeld tot echte hardlopers. Met hun gespierde poten kunnen ze erg hard rennen. Doordat ze groot en sterk zijn kunnen ze zich goed verweren tegen roofdieren. Maar hun vleugels zijn te klein en hun lichaam is te zwaar om de lucht in te komen.

Ook pinguïns hebben hun vliegvermogen verloren, maar daar staat tegenover dat ze in het water bijzonder snel en wendbaar zijn. Veel niet-vliegende vogels, zoals rallen (verwanten van onze waterhoentjes en meerkoeten), zijn ontstaan op eilanden met weinig of geen roofdieren. Ze verloren hun vliegvermogen, omdat vliegen niet noodzakelijk was om te overleven.

Toch is vliegen voor de meeste vogels dé manier van voortbewegen. Het maakt dat ze grote afstanden kunnen afleggen om voedsel te zoeken. Ook komt het vliegen goed van pas om aan vijanden te ontsnappen. Het vliegen staat geheel ten dienste van overleven. Van hoogtevrees hebben ze geen last.

Natuurlijk heb je wel baas boven baas. De Indische gans is kampioen hoogvliegen. Tijdens zijn trek over de Himalaya vliegt hij op negen kilometer hoogte over de bergtoppen. Ook gieren zijn hoogvliegers. Zwevend op opstijgende warme lucht cirkelen ze omhoog, tot wel zes kilometer. Postduiven halen een hoogte van zeshonderd meter.

In sommige natuurdocumentaires is te zien dat jonge vogels een beetje bang zijn om voor het eerst te gaan vliegen. Als ze aangemoedigd door hun ouders eenmaal de sprong wagen, is de angst snel overwonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Denk het niet. Te laag bij de grond is gevaarlijk (katten bijv). Dus moeten ze wel hoger. Ook al omdat insecten vaak hoger vliegen en dat is voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat het geval is dan worden die "bangerikken"c.q. angsthazen opgegeten door roofdieren en kunnen en zullen zij zich niet voortplanten.
Dat wordt natuurlijke selectie genoemd.
Hard maar effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan van niet, omdat ze kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit een vliegende struisvogel gezien?
Vogels kunnen niet op het niveau van mensen beredeneren. Vliegen doen ze zowat instinctief. Zoals een peuter leert lopen. Ik ken zelf niet één peuter die bang is om te leren lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang zijn heeft niks te maken met redeneren.Bang zijn en angst hebben zijn oergevoelens die zowel mensen als dieren als ook insecten kunnen hebben.
Zo zag ik eens een grote "Groene sabelsprinkhaan" in de lucht vliegen,zo'n drie meter boven mij,en in de lucht werd de sprinkhaan gepakt door een mus,maar omdat de mus op dat moment mij zag liet ze de sprinkhaan los en de sprinkhaan viel op de grond.Ik pakte het op en het beestje beefde over al zijn leden,gewond was het niet. Na tien minuten durfde de sprinkhaan weer te lopen,en dit enkel in mijn hand.ik gooide het ook nu en dan eens op om het weer te laten vliegen,maar hij viel telkens als een steen naar beneden,van de schrik. En pas na een half uur vloog de sprinkhaan weer,en wel zo hoog dat hij over de daken van de huizen heen vloog.Alsof hij enkel nog dacht,"weg hier,en wel zo rap en zo ver mogelijk."
ik kan me voorstellen dat loopvogels (die dus niet kunnen vliegen) angst hebben voor grote hoogtes.
gezien ze te pletter kunnen vallen, zou dat alleen maar verstandig zijn.
bij vliegende vogels zit het in hun natuur om zich op grote hoogte te bevinden zonder daar angst voor te hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ook vliegende vogels,en dan heb ik het over, "De vliegende vogelsoorten" kunnen wel degelijk hoogtevrees hebben. dat heeft men oa geconstateerd bij jonge vogels die pas leren vliegen,dat kunnen evengoed arenden zijn,zij hebben hun nest hoog,en dan is vallen dodelijk. Ook papegaaien die jaren in een kooi hebben gezeten en er bij een nieuwe eigenaar eindelijk nog eens uit mogen,zijn bang voor de hoogte omdat zij bang zijn om te vallen,zij moeten dat vliegen als het ware opnieuw leren.Naarmate de vorderingen en de hernieuwde kracht in hun vleugelspieren groeit,groeit ook hun zelfvertrouwen,en dat door veel oefenen.
Maar voor dit alles zijn de vogels vooral bang.
Dus ja,vogels kennen echt wel hoogtevrees.