hoeveel procent van wat je waarneemt zie je echt met je ogen en hoeveel vullen je hersenen in?

Ik loop wel eens over straat en dan zie ik in de verte iets. dan denk ik bijv. een eend te zien, maar als ik dichterbij kom blijkt het iets heel anders te zijn. daarom denk ik dat je hersenen een groot gedeelte van wat je 'ziet' invult, net zoals dat je hersenen woorden afmaken nog voordat je ze helemaal gelezen hebt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Je hersenen vullen 100% in. Je ogen registreren de lichtinval en sturen dat als signaal naar de hersenen. Ogen doen op geen enkele wijze aan interpretatie. De hersenen vormen daarna het beeld. Als voorbeeld, door de optische constructie is het beeld dat door je lens op het netvlies komt ondersteboven. Je ziet echter alles rechtopstaand. Dat doen de hersenen.

Toegevoegd na 13 minuten:
In de onderstaande link wordt aangegeven dat de hersenen slechts 20% van de signalen van het oog gebruiken om een beeld te vormen. Tevens een aantal illusies die door de hersenen veroorzaakt worden of door de constructie van het oog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is denk ik een beetje van beide. Alles wat jij ziet is op een een of andere manier aangeleerd. In eerste instantie neem je iets waar met je ogen. Je oog geeft vervolgens een signaal door naar je hersens en die geven betekenis aan het geen wat jij ziet. Alles wat je ziet 'kaderen' je hersenen dus in. Dat zelf invullen gebeurt dus omdat je het alles wat je ziet wilt categoriseren.
Je kunt je ogen dan ook heel makkelijk voor de gek houden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een grappige ( misschien ken je hem al hoor. )

Zie je de oude vrouw en de jonge dame??

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus qua percentages zou ik zeggen: 100% met je ogen EN 100% met je hersenen.