Wat voor bijzondere dieren leven er op de Marker Wadden in het Markermeer?

De Marker Wadden is een nieuw natuurgebied in het Markermeer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Het Markermeer is op zich een zeer arm gebied ten opzichte van het IJsselmeer en zeker ten opzichte van de oude Zuiderzee. Voor enkele soorten vogels is het wel een geschikte plek om te overwinteren (nonnetjes en futen meen ik), de visfauna is vrij arm en het meer is erg eentonig.

Ik neem aan dat men daarom heeft besloten wat meer variatie in waterdiepte aan te brengen en droge vlakke plaatsen omgeven door water die erg populair zijn als slaapplaats en overwinteringsplaats voor vogels. Waarschijnlijk zal de soortensamenstelling langzaam veranderen als er wat bomen en struiken beginnen te groeien. In het begin zullen het vooral meeuwenkolonies en slaapplaatsen zijn, broedplaatsen voor visdieven en dergelijke.

Ondiepe slikken zijn ook erg populair bij veel steltlopers en bij lepelaars. Verder is het moeilijk precies te voorspellen wat er precies gaat gebeuren bij dit soort natuurontwikkeling. Vooral zoogdieren en ganzen kunnen de natuurlijke processen sterk beinvloeden. Ook onder water heeft de voorgenomen variatie in waterdiepte, meer beschutting effect op de plantengroei en daarmee op de visfauna.