Kun je zelf thuis een dier op sterk water zetten?

Kan ik zelf thuis "sterk water" maken om een dier in te bewaren of is dit iets waar veel bij komt kijken en haast onmogelijk is voor een huis-tuin-en-keuken-prinsesje met een idee?

Als het goed te doen is, hoe doe je dat dan en hoe lang kan ik er dan een dier in bewaren ongeveer? En misschien ook wel van belang, is het legaal? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
42.6K
Antoni
11 jaar geleden
Je vraag staat op dit moment iets meer dan zes uur open voor beantwoording. Ik word intussen benieuwd of je echt van plan bent om een dier op sterk water te zetten en welk dier je dan op sterk water wil zetten. Kan je dat laten weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een plusje kunnen we wel wat regelen denk ik, hihihi :p grapje he ;) Nee, ik heb thuis een rat die al op leeftijd is. Toevallig heb ik gisteren mijn zolder opgeruimd en kwam ik een plastic potje met draaideksel tegen. Zodoende kwam ik op het idee, maar of ik het ga uitvoeren weet ik nog niet zeker. Ik was benieuwd of ik dat makkelijk zelf thuis kan doen en blijkbaar is dat best goed te doen. Ook is het wel handig om dan te weten of je dat wettelijk gezien zelf thuis wel mag. Vandaar dus...
Antoni
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Die plus heb ik je vanmiddag al lang gegeven...ik vond je vraag leuk! Of het slim is om "amateur-conservator" een rat op sterk water te zetten, vraag ik me af. Ik vind een rat nogal een groot dier om zelf op sterk water te gaan zetten. Ik zou kiezen voor opzetten, als ik hem al zou willen bewaren... In ieder geval veel succes gewenst, en voor nu nog veel plezier met je rat!
Antoni
11 jaar geleden
Ik bedoel "Of het slim is om als "amateur-conservator"...".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat opzetten kost meer dan een fles Smirnoff denk ik ;) En idd "als ik hem al wil bewaren." Het is nou niet echt bepaald iets wat je voor een vaas met bloemen inruilt om je huis mee op te vrolijken :p en 1 liter drank verspillen... Tja, hihi ;) Maar toch vind ik het ergens wel iets hebben, dus weet nog niet zeker wat het word. Bedankt iig voor de goede wensen, en het plusje natuurlijk, hihi :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je daar echt een drank of enkel pure alcohol voor moet gebruiken weet ik niet.
Maar als ik mag bijtreden en mag kiezen tussen een huisdier in een bokaal met vloeibaar spul bewaren terwijl je dat niet eens kunt omruilen voor een vaas bloemen?
Of het andere idee,laten opzetten zodat het mooie dier tenminste nog voor eventuele bezoekers toonbaar is?
Dan zou ik toch opteren voor het laten opzetten.
Wat jouw keuze ook worden mag?
Ik hoop zeer dat het je lukt en vooral dat je er een zeer plezierige toekomst aan overhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jerovanja, ik ben van mening (weet het niet zeker) dat je voor het opzetten van zo'n diertje algauw € 200,- kwijt bent. Geld wat ik helaas niet zomaar kan missen, in tegenstelling tot ongeveer € 15,- voor een fles Smirnoff. Ik ben het met je eens dat het laten opzetten wel een mooier/smakelijker aanzicht is. Kon mijn rat zelf maar kiezen :p Als hij morgen toevallig zegt dat hij opgezet wil worden, begin ik met sparen ;) Bedankt voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag Rena,graag gedaan. Dan is er nog een ander alternatief:Ik weet nu niet hoelang jouw ratje op leeftijd nog heeft,maar moest hij,of zei,morgen sterven dan kan je hem voorlopig voor 15€ op sterk water zetten,en daarna sparen,bvb 20€ per week,en dat voor zolang tot je het bedrag voor een mooi opzetten bij elkaar hebt.
Is maar een idee.

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. En echt ingewikkeld is het niet.
Ik heb al meer dan 25 jaar (sinds 1988) een klein salamandertje in een doorzichtig fotorolletje met tequila (meegenomen uit Lanzarote) en die is nog steeds (!!) prima, al is het vochtniveau wat gezakt. Maar echt officieel 'sterk water' is het natuurlijk niet; het alcoholpercentage is te laag voor 'de eeuwigheid'.

Beter is formaline/ formaldehyde. In Duitsland kun je dat zo bij de apotheker meekrijgen (in Nederland weet ik eerlijk gezegd niet). Een goed luchtdicht afsluitbare (ronde, anders is het nooit luchtdicht) doet de rest.

En ja, het op sterk water zetten van gevonden dode dieren (meestal reptielen en amfibieen) mag gewoon. Zolang je er niet in gaat handelen, en de dieren er niet voor doodt.

Andere (bijna) pure alcohol wil trouwens ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ; kan ook. Het beessie is ZO piepklein (centimeter of twee) dat je helemaal gelijk kan hebben. (Zie ook eerlijk gezegd het verschil ook niet zo snel). Je hebt gelijk hoor ; als ik wat plaatjes van gekko's en salamanders naast elkaar zet, is het inderdaad een gekko of klein hagedisje. Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marleen, moet je een ronde beker/potje tot de nok toe vullen met iets alcohol houdend dan? En zou schoonmaakmiddel met 50% alcohol ook goed zijn hiervoor? Interessant antwoord verder. Dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou denken hoe meer alcohol, hoe beter, want dat is wat verrotting voorkomt : in alcohol kunnen de bacterien doe normaliter voor het verteren van dooie beessies zorgen, hun werk niet doen.
En ja, tot de rand, en dan het deksel er op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit gedacht dat het zo simpel zou zijn. Maar nog 1 vraagje, moet je de lucht wat eventueel in het diertje zit ook verwijderen? Het kadaver ontluchten dus :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dat komt wel goed.
Wat je wel kunt doen is in elk geval een pot nemen met een niet-definitief sluitend deksel (draaideksel ofzo) ; mochten er nog luchtbellen in komen, dan kun je na een tijdje de pot weer openen, bijvullen en weer afsluiten.
Volgens mij zijn specimen-potten in musea en rariteitenkabinetten ook vaak weer te openen, bij te vullen en te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n pot met draaideksel heb ik :) Bedankt voor je tip.

Andere antwoorden (2)

Als je in het bezit bent van een aquariumpomp, dan kun je gewone spiritus gebruiken. Je moet dit even een tijdje filteren over actieve kool, waardoor de blauwe kleur verdwijnt en de spiritus dus kleurloos wordt. Dit kun je prima gebruiken als sterk water.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is actieve kool?? Bedankt voor je antwoord iig :)
bamibal
11 jaar geleden
Actieve kool wordt gebruik in veel aquariumfilters, gasmaskers, drinkwaterfilters, etc. Het verwijdert o.a. schadelijke stoffen. Het is te koop bij de aquariumzaak.
Ik zou hier, als ik het zelf zou willen doen, gewone heldere wodka voor gebruiken of een vergelijkbare kleurloze sterke drank.
Plaatje bij antwoord
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, zonde ;) Dus sterk water is eigenlijk niets meer dan (zo veel mogelijk %) alcohol houdende drank? Bedankt iig voor je antwoord.
Antoni
11 jaar geleden
Wat sterk water is, kunnen anderen beter vertellen dan ik. Die vraag is trouwens al eens gesteld en beantwoord op deze website: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/sterk-water-bestaat.236671 Wikipedia helpt ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterk_water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.