Anders was de soort al uitgestorven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om zich voort te planten natuurlijk.

Maar goed. Waarom eieren? Je hebt verschlilende strategien bij voortplanten: Je laat een baby groeien tot de grootte dat ze zich zelf kunnen redden voor je ze geboren laat worden, of je laat iets ter wereld komen dat og weken of maanden nodig heeft om zich te kunnen redeen. Eieren vallen onder het laatste.

Als je voor de laatste strategie gaat, zijn er 2 opties: Of je laat zo veel mogelijk jongen geboren worden, en hierbij besteed je per jon minimale energie. Dit doen veel vissen: Die leggen kleine eitje, miniscull, maar dan wel honderden, duizenden of zelfs honderd duizenden. Hierbij is de overlevingskans van een enkel eitje klein, maar voor de generatie groot: Van de honderden eitjesoverleefd er wel een.

De andere strategie is om een paar jongen voort te brengen, maar hier heel veel moeite in te steken: Dat doet de kip: Een ei wordt gelegd, waarvan de scaal tegen beschadigingen zorgt, een membraam tegen ziektes & uitdroging beschermt en voldoende eten in het ei om uit te groeien tot een kuiken. Bovendien blijft de moeder in de buurt er zorgt er voor dat de eieren op temperatuur blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij zich hebben ontwikkeld om op deze wijze voor nageslacht te zorgen. Verschillende soorten doen dat op verschillende wijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om 'ruimte' te creëren voor de volgende.....
Een kip heeft 24 à 26 uur nodig om een ei te produceren. Een half uur later begint ze weer opnieuw. Zo legt een kip bijna elke dag een ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze ze gooien gaan ze stuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even een leuk 'wist je dat' wist je dat als je eieren in het gras gooit ze dan niet stuk gaan?
Kippen leggen eieren om zich voort te planten.
Meestal zijn het er een stuk of 10, als die er zijn kan een kip broeds worden en stoppen met eieren leggen.
Echte toen kwam de mens!
Die haalde iedere keer de gelegde eieren weg om ze op te eten.
Hierdoor blijft de kip eieren leggen om maar aan die 10 stuks te komen.
Zo gaat de kip maar door en door.
Het zelfde zien we bij de koeien , die krijgen een kalf, geven daarvoor melk, dan halen ze het kalf weg, maar ga je door met melken(drinken van het kalf) dan blijft de koe melk geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst mooi antwoord +1
Aanvullende vraag. Geeft een koe die nooit een kalf heeft gehad geen melk ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moeder geeft ook geen melk voordat ze een kind krijgt>dus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vergelijking moeder-melkkoe ?
maar oke,
Jij weet het,en ik geloof je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
waarom legt ieder levend wezen een ei?

De mens legt ook een ei, maar ons nest is de baarmoeder.
ieder leven begint dus met een ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad om zich voort te planten en zo zijn er nog wel meer dieren.