Welke genetische factoren kunnen ervoor zorgen dat ik (man) niet kleurenblind ben, terwijl moeder en oma (en oom) het wel zijn?

Voor de genetici; zijn er genetische mogelijkheden waardoor de kleurenblindheid een generatie 'overslaat'? Ik weet dat er dingen bestaan als 'crossing-over' en puntmutaties, kunnen deze ook gelden voor (rood/groen) kleurenblindheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Dat is nogal complex! Je kunt er het best de wetten van Mendel er op na lezen, die verklaren waarom de één wel en de ander niet met dezelfde eigenschap behept is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleurenblindheid is aan foutje in de genen. Dit is dus altijd een recessief gen. Omdat we van alle genen er 2 hebben zal het andere gen (dominant) dit corrigeren.

Je kunt dus alleen kleurenblind worden als zowel je vader als ook je moeder hier aanleg voor hebben. Het is duidelijk dat kleurenblindheid in je familie zit. Als je moeder kleurenblind is, heeft zij dus 2 genen die beide dit foutje hebben.

Je vader is blijkbaar niet kleurenblind. Dat komt doordat hij 1 of 2 genen heeft die deze aanleg niet hebben.

De volgende vergelijking geeft de kans aan die jij (en je broers/zussen) hebben om ook kleurenblind te zijn.
Stel dat de genen met een kleine letter aanleg voor kleurenblindheid hebben en de genen met een HOOFDletter dit niet hebben.

Je moeder heeft dan gen "a" en gen "b". Je vader heeft dan OF gen "c" en "D" OF gen "C" en "D".
Jij krijgt van je moeder gen "a" of gen "b" mee en van je vader gen "c" of "D".

Je hebt dus kans op de combinaties:
a+c, of a+D of b+c of b+D.

Zodra jij 1 gen hebt met een hoofdletter ben jij NIET kleurenblind. 50% kans dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet dat kleurenblindheid misschien wel geslachtsgebonden is!
WimNobel
11 jaar geleden
Genen die door een foutje zijn ontstaan zijn niet per definitie recessief.
In het geval van rood/groen-kleurenblindheid meen ik te weten dat geen van beide varianten van het gen dominant of recessief is. Ze coderen beide voor een iets andere variant van de kleurgevoelige stof in de "groene" kegeltjes. Vrouwen die draagster zijn beschikken over beide varianten en kunnen dus normaal kleurenzien (zelfs iets beter dan normaal want ze hebben in feite niet drie maar vier verschillende kleurgevoelige stoffen). Mannen die het afwijkende gen op hun enige X-chromosoom hebben en vrouwen die het op beide hebben, krijgen alleen een variant van die stof die dichter tegen het rood aanligt waardoor onderscheid tussen groen en rood moeilijker te maken is.
Geslachtgebonden eigenschappen en aandoeningen worden meestal overgebracht door een recessief gen op het X-chromosoom en volgen daarom bij mannen en vrouwen een verschillend patroon. Een vrouw met een defect gen wordt draagster genoemd en vertoont zelf meestal geen afwijkingen. Bij mannen gedraagt een recessief gen zich dominant omdat zij maar ëén X-chromosoom hebben. Kleurenblindheid is een van de aandoeningen die op het X-chromosoom liggen.
Draagster-moeder en normale vader:
Elk kind van een draagster-moeder heeft 50 procent kans op het abnormale gen.Zonen die het gen erven zijn kleurenblind, omdat zij geen ander X-chromosoom hebben. Dochters die het gen erven zijn draagster.
Hieronder het schema:

Toegevoegd na 3 minuten:
De betekenis van de cijfers is weggevallen:
1.X-chromosoom
2.Moeder
3.Y-chromosoom
4.Vader
5.Zoon
6.Dochter
7.Zoon
8.Dochter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn niet alle vormen van kleurenblindheid geslachtsgebonden. In dat geval kun jij dus een dominant en een recessief gen hebben, en dus niet kleurenblind zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totaal geen antwoord op de vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste vragensteller. Op de vraag over rood/groen kleurenblindheid is alsnog door een ander gereageerd. Daaruit maak ik op dat de vraag nu hopelijk beantwoord is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik had mijn niet ter zake doende antwoord verwijderd of een aanvulling gegeven....
Rood groen kleurenblindheid is geslachtsgebonden, dus dan zou je het bij definitie ook moeten hebben als je moeder kleurenblind is (jouw X chromosoom is altijd afkomstig van je moeder). In jouw geval lijkt de overerving eerder autosomaal (niet op de geslachtschromosomen) dominant te zijn omdat zowel je moeder oom en oma die kleurenblindheid hebben.

Even googlen (colorblind autosomal dominant) leert dat blauw/geel kleurenblindheid een autosomaal dominante vorm van kleurenblindheid is. Aangezien het een dominante eigenschap is kun je geen drager zijn van dit gen zonder kleurenblind te zijn en hoef je je dus geen zorgen te maken over je nageslacht. Door stom toeval heb je het chromosoom geerfd van je moeder waarop deze afwijking niet voorkwam (50% kans).