Waardoor is de dood definitief ?

Feitelijk gezien is het lichaam niet meer dan een erg ingewikkelde machine.
Een gewone machine repareer je door het defecte onderdeel te vervangen en het weer op te starten.

Wanneer iemand b.v. door verstikking om het leven komt, dan is er zelfs niets kapot. Hup, zuurstof erin en het zaakje zou weer moeten draaien zou je zeggen.

Toch werkt het (helaas) zo niet.

Wat zorgt er nou, technisch gesproken, voor dat een lichaam eenmaal dood, voor altijd dood zal blijven ? Ondanks dat het feitelijk onbeschadigd is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Er ontstaan, kort na het stoppen van de bloedstroom , overal afvalstoffen ((ontledingsproducten) die onomkeerbare schade aan oa de mitochondrien veroorzaken en deze leveren de energie waardoor je kunt leven.
Dus als zie je weinig/geen schade, die is al na enige minuten heel groot en na ongeveer 6 minuten fataal, afhankelijk welk orgaan het betreft. De schade is dus voor het oog onzichtbaar maar op chemisch niveau meetbaar en op biologisch niveau zichtbaar, functieverlies.

Je ziet dan werkelijk de tweede wet van de thermodynamica (entropie) in de praktijk

Toegevoegd na 13 minuten:
Pas na langere tijd zie je lijkverstijving (de spieren spannen aan) welke na enige dagen stopt omdat ook de spieren beginnen uit elkaar te vallen.

Het vaststellen van de dood is best tricky, naar welk orgaan kijk je om te beoordelen of iemand dood is.

Omdat de hersenen het snelst definitief volledig uitvallen , beschouwt men de persoon als dood wanneer er geen hersenactiviteit meer waar te nemen is.

Maar ook daar zit verschil tussen grote en kleine hersenen, de laatsten besturen (sterk vereenvoudigd gezegd) het lichaam maar de grote hersenen dragen verstand geheugen en bewustzijn.

Als de grote hersenen te lang zonder zuurstof gezeten hebben , kan het zijn dat de kleinen hersenen nog wel werken en de lichaamsfuncties weer in stand brengen maar
de grote hersenen blijven zwaar beschadigd en werken niet goed meer.

Heel soms herstellen de grote hersenen zich maar dan kan het zijn dat je persoonlijkheid en je geheugen gewist zijn,
je weet dan niet wie wat je bent en het is maar de vraag of er waakbewustzijn terugkeert.

Soms is er sprake van een lock inn syndroom (een soort coma) waarbij men alles hoort en voelt (soms zelfs ziet) maar het lichaam niet kan besturen, een situatie die soms na jaren herstelt.

Tegenwoordig kan men echter ZIEN wat wel en niet werkt.
Als de grote hersenen dood zijn , word je als dood beschouwd, omdat je persoonlijkheid en je geheugen weg/vernietigd zijn.

Dat is voor overlevenden heel moeilijk te begrijpen, als je lichaam nog werkt/leeft, je lichaam is dan een werkende lege huls, verstandelijk gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat dat zuurstof tekort de gevolgen heeft dat je hersencellen afsterven en zodra je hersendood bent kunnen we niets meer voor je doen totdat er een manier is om hersencellen te repareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je dood gaat, en je hart dus niet meer klopt, zal er geen bloed naar de hersenen gaan die zuurstof nodig hebben. Wanneer de hersenen te lang zonder zuurstof zitten raken de hersencellen beschadigt, wat niet te repareren valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand kan klinisch dood zijn (geen spontane bloedsomloop, ademhaling en bewustzijn)
Dit is in sommige gevallen nog terug te draaien via reanimatie
En je hebt hersendood (de functie van de hersenen, hersenstam, verlegnde merg zijn volledig verloren gegaan)
Deze sitauatie komt alleen voor als iemand aan de beademing ligt want zonder brein kan een mens niet ademen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hart klopt dan nog wel want daar zijn geen functionerende hersenen voor nodig
(in het laatste geval)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling tot machines zijn onze lichaamsdelen minder duurzaam, En bovendien niet zo uniek te vervangen dan bijvoorbeeld onderdelen van ijzer en kunstof. Bij een machine is de waarschijnlijkheid dus groter dat onderdelen indien een interval uitvallen, en maar dit niet direct effect heeft op de rest van de duurzame onderdelen. Als bij een levend wezen iets uitvalt, heeft dat juist gelijk effect op vrijwel alle .....onderdelen, Waar met name hersens hart en bloedsomloop een hele snelle actie nodig hebben om niet blijvend uit te vallen. Bij ouderdom heb je bovendien ook nog eens te maken met toch al grotere slijtage. Repareren kan inmiddels in veel gevallen al, en dus steeds vaker. Maar snelheid is geboden. Bij ouderdom is alles versleten......Dus toch feitelijk toch beschadigd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dood ben je bij ver beschadigde hersenen. Transplantatie is dus van levende donoren ethisch niet verantwoord. En wellicht nog te gecompliceerd. Aan donatie van overleden (beschadigde hersenen) heb je dus niets.