Kan iemand mij iets vertellen over het gedrag van vissen?

Over bijv. de lichaamstaal, de levenswijze, wat verschillende soorten allemaal eten en wáárom ze bepaalde dingen doen. Waarom zoekt een goudvis bijvoorbeeld naar eten, op de grond en tegen de wanden, terwijl hij niet écht honger heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, heb ik ook aan gedacht, maar als je dat intikt op internet, gaan veel sites er vanuit dat je ze wilt eten...:(

Het beste antwoord

Goudvissen zijn maagloze vissen die eigenlijk bijna continu willen eten en bij optimale omstandigheden doen ze dat ook. Normaal gesproken zit hun voedsel tussen de planten en in de bodem verborgen. Dan moet je denken aan wat halfvergaan plantenmateriaal, maar ook slakjes, erwtenmosseltjes muggenlarven en watervlooien. Over het algemeen dus heel kleine hapjes, waardoor hij bijna continu bezig is met ruiken, proeven en kauwen. (De karperachtigen hebben een erg efficient gebit ontstaan uit de laatste kieuwbogen) Dat gebit bepaalt ook welk voedsel de vis het beste aankan. Net zoals bij leeuwen paarden en mensen. De kieuwbogen met aanhangsels vormen een soort net waarmee de goudvis watervlooien kan filteren uit het het naar binnen gezogen water.
De lichaamstaal van vissen is het best bekend van het Leidse onderzoek aan de stekelbaars. Maarten 't Hart heeft er een boekje over geschreven. Ook Darwins Hofvijver. Van Tijs Goldschmidt is een aanrader over de cichliden in het Victoriameer.