Kan een donkerharig kind blonde biologische ouders hebben?

Ik ga er van uit dat het niet zo is ivm dat ik geleerd heb dat blonde mensen homozygoot zijn voor hun haarkleur, maar ik ga het hier toch even na.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alles kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me wel. Mijn vader en moeder hebben donker bruin ( vader bijna zwart) haar en ik heb donker bruin haar maar mijn broertje is blond. Dus dat kan denk ik ook wel

Het beste antwoord

Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar.

Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft.

Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan nog niet stemmen maar ik sluit me hierbij aan. Helemaal waar

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is onmogelijk, tenzij er een mutatie heeft plaatsgevonden waardoor het kind toevallig melanine kan vormen in de haarzakjes (zeer, zeer onwaarschijnlijk tot bijna onmogelijk). Als genen niet in de ouders aanwezig zijn kunnen ze niet in het kind opeens ontstaan. Blonde mensen hebben sowieso geen genen op beide allelen voor het vormen van melanine in de haarzakjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja kan prima, ik ken een man en een vrouw. En de man heeft bruin haar en zijn vrouw heeft het heel donkerbruin (bijna zwart) en ze hebben 3 kinderen. Oudste heeft haar haar donkerbruin, de middelste echt waar zo blond (bijna wit) haar als het maar kan. En de jongste heeft lichtbruin haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jah, het zou kunnen dat een van de blonde ouders alsnog een gen heeft gehad voor donker haar en dit tijdens de bevruchting heeft doorgegeven