Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vriest het in een lantaarnpaal? (geven de stroomdraden voldoende warmte af om de vorst buiten te houden?

Zou een lantaarnpaal een potentiele overwinterplek kunnen zijn voor vleermuizen?

Toegevoegd na 1 dag:
Mmmm, mijn vraag kan iets duidelijker geloof ik:
kan een geisoleerde stroomdraad zoveel warmte geven dat het in een (bv betonnen) lantaarnpaal net niet vriest? Er vanuit gaande dat de vleermuis er in kan (dat regelen we!).
Dus de nadruk ligt op de warmteafgifte van de stroom draad...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
807

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hé, ik zie ineens dat deze vraag nog niet is beantwoord. Want het ging niet om de vleermuizen, maar om de stroomdraden.
Ik denk dat het binnen de lantarenpaal net zo hard vriest als erbuiten. Dat heb ik als volgt uitgerekend. Stel dat er een lamp brandt van 110 W. Met 220 V trekt die dus 0,5 A stroom door de draad. Stel dat het koperdraad is van 1 mm doorsnede en dat de paal 5 m hoog is. 10 m stroomvoerend draad dus en dat heeft een weerstand van 2,26 Ohm per honderd meter (opgezocht in bron).
De draad levert dan een vermogen van 0,226 x (0,5)² = 0,0565 W of 56,5 mW. Een verwaarloosbaar vermogen dus dat niet voldoende is om de lucht in de paal merkbaar warmer te houden dan de lucht erbuiten.
(Lees meer...)
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, als ze er al binnen kunnen komen. Door de hoogspanning overleeft niets of niemand contact met de binnenkant van een brandende lantaarnpaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vleermuizen overwinteren in groepen, waarbij ze graag ondersteboven hangen.
een lantaarnpaal is dus geen goede plek.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding