Wat is in de kaakchirurgie een buccale cortex, en wat is proc. alv.?

De kaakchirurg heeft een kies getrokken: element 24, dat is de kies direct achter de hoektand linksboven.

In zijn brief aan de tandarts schrijft hij onderstaande tekst. Ik kan niet alles goed lezen, maar ik opmerkingen over

--  Cave (cove?) botvolume
--  Buccale cortex
--  proc. alv.

Wat betekenen deze termen?

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik kan dit natuurlijk aan de tandarts vragen, maar die is nu op vakantie, en ik hoef daar voorlopig niet langs. Omdat ik graag nu al wil weten wat de kaakchirurg bedoelt, en niet pas eind november wanneer ik de tandarts weer zie, stel ik deze vraag hier.

Medisch gezien gaat alles prima, de wond geneest goed, ik heb de pijnstillers die ik meekreeg niet hoeven gebruiken. Ik zoek dus geen medisch advies, ik ben slechts op zoek naar de betekenis van de genoemde termen (hoewel ik extra informatie natuurlijk op prijs stel).

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
engels is niet mijn ding maar miss kan jij hier wat mee? http://www.perio.org/resources-products/Perio-Terms-Glossary.pdf
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou, je wordt bedankt, hoor! Tot enkele seconden geleden dacht ik dat ik het Engels behoorlijk goed machtig was. Maar nu lees ik in jouw document: "Cortical bony surface of the mandible extending from the alveolar ridge to the external oblique line in the vestibular region." Nu besef ik dat ik totaal geen Engels spreek...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(((oops))) :) jaja Cryo...dát zal je leren! zo dacht ik voor het lezen van je vraag toch wel redelijk nederlands te kunnen.
(ik lach als een heks met kiespijn) ;-P maar moet je wel nageven dat ik het kunstig van je vindt dat je het tandheelkundig demotisch hiërogliefenschrift in ieder geval tot zover hebt weten te ontcijferen. prettig te lezen dat de wond goed geneest en je de pijnstillers niet nodig hebt.
hoop echter wel dat het haar op je tanden niet op element 24 zat, want dat zou ik erg jammer vinden. ;-)

Het beste antwoord

Cave: grot. Buccaal: betreffende de wang. Cortex: schors, omringende laag. Processus alveolaris: de benige rand tandvlees waarin de tanden en kiezen vastzitten, het harde verhemelte.

Er zit een holte in het bot waar de kies uitgehaald is. Daar zou je wang wat ingevallen door kunnen gaan uitzien.

Na extractie van een element blijkt in 87% van de gevallen dat er een buccale botdikte van minder dan 1 millimeter overblijft. Dan is soms weefseltransplantaat nodig, om de constructie van dat kaakgedeelte stevig te houden. Het zakt anders in. Door het op te vullen met botchips of botsubstituut kan de wortelcontour zich weer herstellen en het ingezakte gedeelte komt dan weer naar voren.
Dus over drie maanden wordt bekeken of het bot vanzelf hersteld is, of dat er een vervolgbehandeling nodig is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ahaaaaaa: Processus alveolaris!!!! Juistem!
De rest had ik dus redelijk goed ;-)))
Wéér wat geleerd.
+!

Andere antwoorden (1)

Ben voor je gaan zoeken, want ik heb op dit gebied zelf geen kennis. Of het juist is, is dus geheel de vraag.....
Maar misschien heb je er iets aan/kan je er wat mee.

cove= inham (eigenlijk geografisch...?)
http://translate.google.nl/translate_t?hl=nl&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ACEW_nl___NL413&revid=307951690&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1024&bih=494&ion=1&wrapid=tlif134515191264510&q=cove&um=1&ie=UTF-8&sl=en&tl=nl&sa=X&ei=s2MtUNPqFeyp0AWdhIHADA&ved=0CEwQrgYwAA

*Vrije vertaling: het botvolume in de kaak waar de kies zat?

buccaal = wang
http://www.woorden.org/woord/buccaal
cortex=buitenste laag van een orgaan
http://www.encyclo.nl/begrip/cortex

*Vrije vertaling van "door buccale cortex": door buitenste laag van de wang?

*proc. zou proces kunnen zijn en alv. is voor mij niet duidelijk.