Is het hart van ieder mens even groot.?

Ik kan me voor stellen dat iemand die 2 meter lang is,meer bloed heeft dan iemand die maar 1,60 lang is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou je hart niet eerder iets met je gevoel te maken hebben?

Het beste antwoord

Nee dat is het niet.
Een normale hartslag heeft bij volwassenen in rust ongeveer een frequentie tussen 60 tot 100 slagen per minuut. Getrainde sporters in rust kunnen hier behoorlijk onder zitten (45/min) en bij inspanning, angst of stress kan de hartslag wel tot boven de 200/min oplopen. Een vuistregel voor de maximaal haalbare normale hartslag is (220-leeftijd in jaren). De hartslag is dynamisch en past zich snel aan de behoeften van het lichaam aan. Hoewel het hart niet voor iedere samentrekking een signaal van buiten nodig heeft, kan de frequentie van samentrekken zowel geremd als versneld worden door een fiks aantal externe factoren, waaronder hormonale (met name adrenaline en tevens door signalen die door zenuwen, met name door de nervus vagus worden overgebracht.

De grootte van het hart hoeft niet afhankelijk te zijn van de grote van een mens. De hartslag zal zich aanpassen aan de grote van de mens of andere situaties. Zoals gezegd het is dynamisch.

Topsporters vragen veel meer van hun lichaam dan onder normale omstandigheden en daarom zal het hart zich aanpassen in grootte. Men spreekt dan over een sporthart. Als topsporters stoppen met het beoefenen van hun sport moeten ze aftrainen en zal het hart na verloop van tijd zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ongeveer 1/12e deel van je lichaamsgewicht is bloed. Hoe meer bloed, hoe groter het hart. Hoe groter de persoon, hoe groter het hart (in theorie).
Het hart kan ook wel iets van vorm veranderen door sport of aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,ik heb het idee,dat een orgaan,of het nu hart,long of nier is, groter of kleiner is naar gelang de bouw van de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De omvang van je hart hangt ook samen met hoe je je lichaam gebruikt.

Iemand die weinig doet heeft een kleiner hart dan iemand die veel sport.
Dus het kan zijn dat iemand die 1,60 cm is en een actief sporter is een groter hart heeft dan iemand van 1,90 cm die een passief leven leid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hart is normaliter net zo groot als je vuist! Mensen met buitensporig uithoudingsvermogen (duursporters) vaak groter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is het niet. Net als de neus, vingers of om het even welk lichaamsdeel.
Het hart is een spier.
En spieren kun je trainen.
(Top)sporters hebben vaak een vergroot hart. Door intensief sporten heeft het lichaam meer zuurstof nodig. Zuurstoftransport vind plaats via het bloed. Voor meer zuurstof moet het hart dus harder pompen. Harder pompen is in principe de training van de hardspier.