ja hoor, daarom kan hij zo goed springen(door die spieren dus. en omdat die pootjes zich kunnen vouwen moeten er ook gewrichten zijn
11 jaar geleden
Zeker weten!!

Sterker nog, de spieren van insecten zijn qua moleculaire structuur bijna precies dezelfde als die van zoogdieren (of vogels of vissen, maakt niet uit, eigenlijk alle gewerveld dieren)
Het grootste verschil is dat insecten beschikken alleen over dwarsgestreept spierweefsel, terwijl gewervelde dieren ook glad spierweefsel hebben (dat weefsel vind je vooral in je ingewanden, bloedvaten, enz, en staat niet onder willekeurige controle)

De gewrichten van een insect zijn in veel opzichten ook vergelijkbaar met die van gewervelde dieren. Bij voorbeeld de knie van een sprinkhaan toont ook veel overeenkomsten met die van een gewerveld dier. Eigenlijk niet zo verrassend, want het is een zeer efficiënt mechanisme, en een prachtig voorbeeld van hoe de evolutie vergelijkbare oplossingen vindt voor dezelfde problemen bij totaal uiteenlopende diersoorten.
Het verschil is natuurlijk dat de gewrichten van een insect "aan de buitenkant" zitten (ze hebben een exoskelet), terwijl die van ons onder de spieren en de huid zich bevinden, en aan onze botten vast zitten door middel van pezen (die de insecten ook hebben, maar dan binnen hun exoskelet)

Dus ja, ze hebben spieren en gewrichten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Correctie: ik bedoelde dat onze spieren vast zitten aan de botten d.m.v. pezen. Dat geldt ook voor de insecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bekende treksprinkhaan die oogsten in Noord-Afrika verwoest(te) maakt zelfs op een bijzondere manier gebruik van het feit dat hij spieren heeft. Ze komen uit het ei, en als ze dan gaan reizen (ze leggen een grote afstand af, vandaar dat de soort Locusta migratoria werd gedoopt) vliegen ze het hele eind zonder te eten. Eenmaal aan het eind van de reis zijn ze bijna uitgeput en moeten dan eten, en dat zijn dan precies de planten die boeren daar verbouwen. Wat de prinkhanen dan doen is hun grote vliegspieren afbreken om te gebruiken als brandstof. Die spieren hebben ze toch niet meer nodig.
Waarom zou een sprinkhaan geen spieren hebben? Zijn er ook dieren dan die geen spieren hebben, denk je?
Sprinkhanen hebben ook een soort bloedsomloop en een nier-vergelijkbare functie in elk segment. Alleen hebben insecten geen rode kleur bloed maar groen/gelig.