Waarom gaat een bij dood als hij iemand steekt?

Gaan alle bijen hieraan dood? En alle wespen ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wespen steken niet toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of wespen steken!

Het beste antwoord

Omdat het afbreken van de angel, die een soort weerhaakjes heeft en dus achterblijft in de prik, een flinke wond in het achterlijf achterlaat, waaraan de bij overlijdt.

Een wesp echter gebruikt zijn anger niet alleen ter verdediging, maar ook voor het vergiftigen van zijn prooi (het is een vleeseter). Die anger heeft geen weerhaakjes, het is meer een soort injectienaald, en de wesp kan dan ook vele malen steken en zal in elk geval dááraan niet overlijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeele boze bij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Aan die angels zitten weerhaakjes,die hechten zich vast wanneer ze steken.Wanneer de bij weg vliegt,dan worden de ingewanden eruit getrokken doordat die angel blijft zitten met de dood tot gevolg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de angel blijft steken in de huid, kan de bij niet weg. Door zijn kracht scheurt de angel als het ware van zijn lijf, inclusief gifzakje en al. De bij gaat dood aan de gevolgen. Hij heeft eigenlijk geen keus; of vast blijven zitten en dood gaan of dood gaan door zijn angel uit zijn lijf te trekken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Een wesp heeft hier geen last van, omdat zijn angel niet blijft hangen door de weerhaakjes. Hij kan dus gemakkelijk wegvliegen na de steek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bij gaat dood als _zij_ iemand steekt ;-) Mannenbijen, darren, steken niet.

"De angel van de honingbij

De angel bestaat uit drie delen, een stilet en twee lancetten. Gezamenlijk omsluiten die het gifkanaal. De lancetten zijn min of meer getand, met de punten van de tanding teruggebogen als bij een harpoen. Door de lancetten ten opzichte van elkaar te bewegen brengt de bij de angel al zagend diep in het slachtoffer, wat tegelijk het gif in de wond perst. Bij de honingbij zijn deze lancettandjes vrij grof. In de huid van de mens haken ze zo stevig vast, dat de bij zich van de angel moet losscheuren om te ontsnappen. De ontsnapte bij is zo gewond, dat ze niet lang meer leeft. Het gifzakje blijft met de angel in de huid achter. Pak deze nooit vast. Dan komt er alleen maar meer gif in de wond. Beter is het te proberen de angel zijdelings met de nagel krabbend, te verwijderen.

De angel van de wesp

Bij andere bijen en bij de wesp heeft de angel een vergelijkbare bouw, maar de tandjes van de lancetten zijn veel fijner. Deze diertjes kunnen de angel dan ook probleemloos terugtrekken en nogmaals gebruiken. Dat is belangrijk, omdat de wespen de angel niet alleen in noodgevallen gebruiken voor afweer. In tegenstelling tot bijen zijn wespen echte rovers. Ze gebruiken de angel ook voor het verlammen van prooien.

Slechte aanpassing van de honingbij?

De grofgetande lancetten lijken, vanuit de mens bezien, een slechte aanpassing van de honingbij. De angel is echter niet ontwikkeld om mensen te steken, maar om andere insecten te verhinderen het nest binnen te dringen. De angel blijft in de harde insectenhuid niet haken en kan dus steeds opnieuw worden gebruikt."

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001183.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer wat bijgeleerd ;-) +
de bij laat zijn angel en bijbehorend gifzakje achter, en sterft hierdoor aan de gevolgen.
soms zie je het gifzakje nog gif pompen als de bij zelf al weg is (het blijft samenknijpen om het gif door de angel te krijgen)
belangrijk is dus om z.s.m. uit de huid te halen en het gif uit de wond te zuigen door een vacuüm te creëren.
steken van bijen zijn pijnlijker dan die van wespen.

de wesp kan vaker steken, deze laat zijn angel niet achter en vliegt vrolijk verder.