Doen dieren ook "wedstrijden"tegen elkaar?

zoals, wie rent het snelst, wie blijft het langst wakker etc

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

ja dat doen ze zeker, het zit er al heel jong in.

in feite is spelen wat dieren doen oefenen voor 'The Survival of the fittest'.

Dit is waar het uiteindelijk om gaat. De sterkste, grootste, snelste etc. kan de genen doorgeven, en dit instinkt heeft elk dier.

Zo'n 'wedstrijd' dus van levensbelang. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wie het snelst rent doen wilde dieren heel vaak. De prijs: de winnaar eet, de verliezer is de maaltijd
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, zo ongeveer letterlijk het antwoord dat ik wilde geven.
+
anneliez
11 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andere uitkomst: de winnaar blijft leven!
dieren doen geen "wedstrijden".wel doen dieren aan krachtmeting,meestal in spelvorm om zo te leren jagen, rennen en andere vaardigheden op te doen.en om rangorde`s vast te stellen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik moet hierbij denken aan twee katten die ik vroeger eens had:
Ik had in de hoek van de woonkamer een zeer hoge klimpaal voor hen gebouwd,en zij zaten er allebei zeer graag op.
Op een gegeven moment maakten die twee katten er een wedstrijd van om meerdere keren per dag elkaar in de verste uithoek van de kamer schijnbaar toevallig tegen te komen om dan van daaruit samen zo vlug mogelijk naar de klimpaal toe te rennen en voor het eerst op te top van de klimpaal te geraken.
Ze probeerden daarbij elkaar echt te overtroeven en dat soms zo vaak achter elkaar dat ze daarbij met de tong uit hun bek aan het hijgen waren...Goed slapen deden ze achteraf wel.
Helaas verdween na twee jaar één van deze katten onvrijwillig en buiten onze wil,maar toch...
De kat die overbleef had het daarna nog maanden lang: Dat hij schijnbaar toevallig in die verste uithoek van de woonkamer terecht kwam en van daaruit naar de klimpaal rende en halverwege op die paal rondkeek waar de andere kat bleef,en dan begon die arme kat zeer klagelijk zeer hard te miauwen en te jammeren om het gemis;en dan klom hij van daar halverwege de klimpaal maar weer naar beneden en bleef jammeren.
En twee dagen later begon dat weer van voor af aan en dit om de paar dagen en dat maanden lang.
Wedstrijd? Zeker wel,maar ook dieren doen dat het liefst met een beste maat.
niko
11 jaar geleden
dieren kennen het begrip "wedstrijd"niet eens.
het woord staat ook in de vraag tussen haakjes.
"strijd" is zelfs hun spel,om te leren. wat jouw kat,de oude en de nieuwe doen is geen wedstrijd,maar laten zien van wie het territorium is.
mensen noemen zoiets wedijveren.
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niko, Er was geen spraken van een oude en een nieuwe kat,zij waren twee katten uit het zelfde nest en dus gelijktijdig daar,even oud en dus voor elkaar en aan elkaar gelijkwaardig.
En lees het voor de rest gerust nog eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niko,jij zegt dan wel dat dieren het begrip wedstrijd niet eens kennen,jij zou het eerder een spel of een krachtmeting noemen?
Wel,dat is toch net wat een wedstrijd is,een spel?
En zelfs op de olympische spelen is elke krachtmeting toch ook een wedstrijd?
En het is niet aan ons mensen om in de plaats van de dieren te bepalen wat een dier wel of niet aan begrip heeft,terwijl het best zou kunnen dat dieren die met elkaar een krachtmeting doen en dit als een wedstrijd kunnen beschouwen terwijl jij als mens dit liever beschouwd als iets dat dieren dit enkel als spel kunnen zien?
Ik stel me daarbij de vraag,met welk recht?
niko
11 jaar geleden
wat een onzin.natuurlijk bepaal ikzelf wat ik van de dingen vind.
als jij je tot "wij mensen "wilt rekenen,ok.spreek voor jezelf. als je het nog niet doorhebt.: wedstrijden staat ook in de vraagstelling tussen haakjes. als je je mening wilt ventileren over mensen en of dieren en hun eventuele rechten heeft dit niks met deze vraag,en nog minder met mijn antwoord te maken.dus"ga heen"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ga heen" geef ik graag aan jouw terug Niko.
En ook dit staat zowel bij u als ook bij mij tussen "aanhalingstekens" net zoals in de vraagstelling,en niet tussen (haakjes) zoals jij het noemt.
Het gaat me er echter om de dingen te noemen zoals ze zijn en niet zoals jij "denkt" dat ze volgens jouw zijn.
Niet persoonlijk opvatten dus.
niko
11 jaar geleden
(^_^)
Meestal als onderdeel van het bezetten van een baltsterritorium. Ze kijken bij wie de ogen het verst uit elkaar staan (stalk eyed fly) en wie het langst met de kop kan blijven beuken (dikhoornschaap). Bij jonge zoogdieren zie je vaak spel, waarin ook dit soort strijd verwerkt zit, zoals bij jonge geitjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. Bijvoorbeeld jonge paarden vinden het leuk op te racen en dergelijke. Ook stoeien kun je een 'wedstrijd' noemen. Veel jonge dieren doen wedstrijdjes zoals racen en stoeien. Maar geen spelletjes zoals wakker blijven, omdat dat geen enkel doel heeft. Met racen en stoeien trainen ze hun spieren en leren ze. Zo lang mogelijk wakker blijven heeft geen enkel doel voor dieren.