Dan ga ik er maar vanuit dat je een Knobbelzwaan, Cygnus olor, bedoelt. Want er zijn meer soorten, in verschillend formaat.
Met een spanwijdte tot bijna 2,5 meter is de knobbelzwaan de grootste vogel uit de familie van de eenden en één van de grootste vliegende vogels ter wereld. Hij kan anderhalve meter groot worden, 18 kilo wegen (de vrouwtjes een paar kilo minder), en zijn spanwijdte bedraagt maar liefst 235 cm. Een volwassen zwaan moet 3 tot 4 kilo per dag eten om op gewicht te blijven. Ze kunnen 25 jaar leven (in een beschermde omgeving zelfs 30), maar met alle vervuiling en gevaren worden ze gemiddeld 12 jaar.

Maar nou de hoeveelheid bloed die ze hebben. Die is, wat ik ook zoek, niet te vinden. Er staat wel dat ze hevig bloeden bij een verwonding aan hun vel.
Als ik uitga van de wiki-informatie dat mensen 1/13e van hun gewicht als bloed hebben, en dat een vogel tot de hogere dieren behoort. En dan doortrek dat ook vogels 1/13e hebben, dan komt dat voor een knobbelzwaan neer op 1,38 liter.
Amadea