waar is de neurotransmitter Histamine goed voor?

Ik heb een zeldzame huidallergie, waarbij teveel Histamine in mijn bloed waarschijnlijk een belangrijke rol speelt. Ik heb op internet gezocht om mijn histaminepeil te doen zakken en daar zijn genoeg mogelijkheden voor. Ik vroeg mij echter af of er eventueel ook nadelen verbonden zijn aan een tekort aan Histamine.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (3)

Er is een sterke correlatie tussen de histamine spiegel in het bloed en de leeftijd; als de leeftijd toeneemt daalt de histamine spiegel. Ook tussen zonlichtgevoeligheid en de histamine spiegel in het bloed bestaat een dergelijk verband. Hoe lager de histamine spiegel is, des te groter is het percentage zonlichtgevoeligheid. Dit verondersteld dat er een biochemische verklaring zou kunnen bestaan voor de relatie tussen histamine spiegel en zonlichtgevoeligheid enerzijds en leeftijd anderzijds.
fremar
11 jaar geleden
Histamine speelt o.m. een rol bij de immunologie. Dus je kunt niet zomaar een soort 'anti-histaminica' nemen omdat je er last van hebt. De histamine helpt de afweercellen om de indringers te localiseren (in bloed) en ze bewegen dan tegen de gradiënt in naar de plaats waar de indringers zich bevinden.
Neurologisch speelt histamine een andere rol.
Histamine is er eigenlijk de oorzaak van dat we het jeukende gevoel krijgen na een infectie, schaafwond, e.d. Het is een 'goed' teken: het immuunsysteem is geactiveerd.
Wat de huidallergie betreft kan ik je alleen maar aanraden om je onder behandeling te stellen van een uiterst bekwaam allergoloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Histamine is in de eerste plaats, zoals je al zegt, een neurotransmitter. Neuronen (zenuwcellen) die histamine produceren en vrijlaten in het brein zitten onder andere in de hypothalamus. Dit onderdeel van de hersenen is betrokken bij de regulatie van onder andere metabolisme, lichaamstemperatuur, honger, dorst, slaap en het dag- en nachtritme. Chronische tekorten aan functioneel histamine, of inhibitie van zijn werking door bijvoorbeeld antihistamine, leiden vaak tot verstoringen in die processen. Het meest merkbare effect is verminderde waakzaamheid en toenemende vermoeidheid. Ik slik zelf ook antihistamines vanwege mijn ernstige hooikoorts en andere allergieën en ik word ook daadwerkelijk wat duffer als ik mijn medicijnen heb genomen.

Ten tweede is histamine betrokken bij het reguleren van immuunreacties. Wanneer je immuuncellen een mogelijk gevaarlijk stofje zoals een bacterie of virus detecteren dat aan immuunglobuline E (IgE) kan binden, dan wordt histamine in grote mate vrijgelaten door mestcellen. Dit zorgt ervoor dat er immuuncellen worden geloodst naar de plek waar het stofje is gevonden en zo word je beschermd tegen gevaren van buitenaf. Bij bepaalde voedselallergieën of hooikoorts reageert IgE echter ook met in principe onschadelijke stoffen zoals melkeiwitten of bloempollen. Je hebt IgE en histamine echter wel nodig om een goede afweer te hebben, al zijn er ziekten waarbij er te veel histamine geproduceerd word. Een voorbeeld hiervan is mastocytose, waarbij de mestcellen (de cellen die histamine aanmaken) zich overmatige gaan vermeerderen. Dit op zijn beurt leidt tot een teveel aan histamine en dus nare neveneffecten.