Mensen hebben soms huilbaby's, maar komt bij 'andere' dieren ook zoiets voor?

Apen kunnen dan wel niet echt huilen, maar ook zij moeten de overstap naar de 'echte' wereld maken. Wat voor reactie geven zij, die te vergelijken zijn met huilbaby's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat veel dieren een 'huilbaby' zien als een zwak jong (als dat al voor zou komen) en dat zal al gauw verwaarloosd worden zodat er aandacht besteedt kan worden aan eventuele andere jongen.
anneliez
11 jaar geleden
denk ik ook, maar reactie kan je niet plussen he
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt er wel op dat huilen een aanwijzing is van een probleem. Je kunt dat misschien zwakte noemen. Maar vergt huilen ook niet vaak veel (wils)kracht.

Antwoorden (2)

Als een zeehondenbaby zijn moeder kwijtraakt, begint hij klagend te huilen. Ze worden dan ook "huilers" genoemd. Ook als er een enkele keer een tweeling wordt geboren, kan de moeder maar voor een van de twee jongen zorgen: de ander wordt dan een "huiler".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dieren hebben wel emoties, maar kunnen en willen het ook niet benoemen. Het hoort bij hun natuur en ze staan er niet bij stil. Apen zijn wild en zullen gaan krijsen als ze het niet naar hun zin hebben. Dat is hun emotie en de anderen gaan erin mee of laten de krijserd links liggen.
Ze weten ok niet of ze verdriet hebben of woedend zijn, ze zullen er wel een uiting aangeven door recalcitrant gedrag of afzijdig te gaan zitten. Dit is bij ieder dier weer anders. Indien zij een soort zijn die tranen dan doen ze dat, maar voelen zich niet verdrietig in de zin waarop mensen wél hun emoties benoemen.
amc