Waarom hebben Exotische vogels veel meer kleur dan Europese vogels?

Ik bedoel ik heb nog nooit een blauwe mus, of een rode merel gezien bij wijze van spreken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Dieren in de tropen zijn over het algemeen bonter dan elders op de aardbol, maar die tendens is niet even duidelijk voor alle tropische streken of alle diergroepen.

Sommige diergroepen maken het heel bont. Vooral kikvorsen, vogels en vissen hebben opvallende kleuren en patronen.

De kleurrijkste dieren vind je in streken waar veel soorten leven, dus in wouden en in het koraalrif. Daarbuiten hebben dieren vooral neutrale camouflagekleuren.

Bonte kleuren zijn mogelijk ontwikkeld omdat felle, opvallende kleuren de dieren helpen hun soortgenoten te herkennen wanneer er veel andere soorten in de buurt zijn. De spectaculaire kleuren worden echter ook wel voor andere communicatiedoeleinden gebruikt.

Veel giftige kikvorsachtigen laten met hun felle waarschuwingskleuren zien dat ze niet eetbaar zijn. De signaalkleuren zijn het resultaat van de hoge mate van specialisatie die kan ontstaan als allerlei soorten met elkaar moeten concurreren om te overleven in begrensde gebieden.

Met name vogels, kikvorsachtigen en vissen tellen veel kleurrijke soorten, maar zoogdieren houden het over het algemeen bij zwarte, witte, bruine en grijze tinten – ook in de tropen. Waarschijnlijk houdt dat verband met het feit dat de meeste zoogdieren slecht kleuren kunnen zien en dan ook geen kleuren kunnen gebruiken voor de interne communicatie. Een opvallende uitzondering vormen echter de primaten, die goed kleuren kunnen zien en daarom soms bonte signaalkleuren hebben, zoals het rood en blauw van de mandril.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat juist de meest gekke tropische vogels hier veel aandacht krijgen (televisieprogrammas en plaatjesboeken) en de bruine en zwarte exotische vogels niet. Men ziet liever een gekke tropische paradijsvogel op de kleurentelevisie.

In een habitat met heel erg veel diersoorten, zoals een tropisch regenwoud, kan een opvallende kleur wel een voordeel geven. Bij mannetjesvogels bijvoorbeeld. Als voedsel makkelijk te vinden is, en er zijn weinig roofdieren dan kunnen door andere factoren in de evolutie (vrouwtjesvogels zien een opvallend gekleurd mannetjesvogel eerder en beter, en zien deze ook meer zitten voor paring) gekke vormen en kleuren ontstaan, en veel verschillende soorten.

Hier in Nederland heb je ook heel veel vogelsoorten in de gekste kleuren, denk aan de mannetjeseend, mannetjesfazant, koolmees, roodborst, vlaamse gaai, putter, ijsvogel, bonte specht etc.