is er een manier waarop je erachter kan komen hoelaat het is als je in een gesloten ruimte zit zonder ramen/klok?

zijn er bepaalde dingen die je lichaam zou kunnen vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mobieltje aanzetten, en je weet hoe laat het is;))
amigo
12 jaar geleden
ha ook goed

Het beste antwoord

Het is niet mogelijk om te weten hoe laat het is, maar cellen hebben kennelijk wel een soort biologische klok zodat je lichaam in een bepaald ritme blijft (slaap/waak ritme).

Hier is zeer veel onderzoek naar gedaan, o.a. bij mensen die in grotten verblijven zonder daglicht. Het blijkt dat je lichaam zich dan toch richt op een soort klok, maar niet van 24 uur, maar van 25 uur. De dagen raken dan wel ontregeld en je loopt wel uit de pas met de wereld om je heen.

Uit onderzoek blijkt dat de biologische klok waarschijnlijk ook een cellulaire basis heeft. Ook microorganismen en bacteriën blijken een klok te hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
foto: positie biologische klok in hersenen.

Toegevoegd na 10 minuten:
In onderstaande video wordt wetenschappelijk uitgelegd hoe cellen op biochemisch niveau kunnen netwerken en informatie uitwisselen. Cellen met circadiane ritmes kunnen ook "berekeningen" uitvoeren over de tijd. Dit is een universeel principe dat dus ook bij bacteriën aanwezig is.

Voor hogere diersoorten waaronder de mens ook behoort zijn er ook special centra in de hersenen waar meer informatie binnen komt (zoals visuele-, auditieve-, sensorische informatie van cellen). Hiermee kan het organisme als geheel ook rekening houden met dag/nacht ritmes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je dan toevalllig ook hoe die micro organisme en bacterien (cellulaire basis) aan die 25 komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat weet ik niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen die geen daglicht zien of andere prikkels krijgen waaruit zou blijken hoe laat het is, toch min of meer een 24 uurs ritme volgen (gemiddeld ongeveer 25 uur). Dat is niet toevallig zo, daar zitten cellulaire mechanismen achter die via evolutie erin zijn gesleten. Je hebt je vraag onder biologie gesteld, dus ik nam aan dat je iets wilt weten over circadiane ritmes. de link (video) geeft aan welk onderzoek ernaar gedaan wordt op biochemisch niveau.

Andere antwoorden (6)

Ha, die Onbekend3;

Nee, dat is eigenlijk niet te doen. Het menselijk lichaam reageert heel sterk op impulsen zoals licht, geluiden en temperatuur als het gaat om de beleving van tijd. Niet voor niets is het opsluiten in een isoleercel zo'n onmenselijke behandeling; het besef van tijd kan dan al na enkele uren totaal ontregeld raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt honger, dorst. Je wordt moe.

Als je verder niks hebt om aan te toetsen, dan merk je het aan je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kun je niet. Je lichaam volgt niet precies het 24 uur ritme. Dat hebben onderzoekers eens getest door een tijdje ondergronds te gaan zonder klokken mee te nemen. na afloop dachten ze dat ze langer beneden hadden gezeten dan in werkelijkheid
12 jaar geleden
In het begin zal je biologische klok je lichaam dat nog enigzins laten weten. Na een tijdje echter geraken we in de war omdat diezelfde biologische klok ontregeld geraakt door het gebrek aan licht.

Ik heb dit eigenlijk min of meer ondervonden toen ik in de chemische sector werkte in de winter. Door het volcontinu systeem en de kunstmatig verlichte ruimte moest ik soms al eens even even nadenken of het 11 uur 's avonds of 's morgens was. (Dit kwam ook door de vermoeidheid)

Wij hadden daar nog indicatoren zoals digitale klokken, pauzes, en een vast uur om te gaan eten.

Als je dat allemaal niet meer hebt ben ik er zeker van dat je na maximum 72 uur de bal volledig mis slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het effectiefst is het om als een razende op de muur te gaan slaan en stampen. Gegarandeerd dat je dan wel ergens hoort schreeuwen; Welke idioot maakt er 's nachts om 3 uur zo'n herrie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
waarom die min? ik moest er zo om lachen dat je van mij een plus krijgt? en waarom niet? vragensteller zette er niet bij dat de kamer geluiddicht en eenzaam geplaatst was..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin tegenwoordig al gefrustreerd te raken, als ik geen (ongefundeerde) minnetjes bij mijn antwoorden krijg. Dan denk ik al gauw, jongen, je hebt iets verkeerd gedaan!
Dank voor je plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier een + en de reden is:
HAHAHAHAHA (vind het humor dus) plus voor je reactie kan ik niet geven, maar ook die vind ik grandioos :))
er bestaan tegenwoordig horloges, en met een beetje mazzel kan je een kerkklok horen rammelen.

op de radio roepen ze vaak de tijd, net zoals op de tv (bij herhaling van journaal moet je er niet intrappen) en op de tv zit vaak een knopje met een klokje zodat je de tijd krijgt.

mijn vast foon geeft ook de tijd aan, en mijn combi magnetron, de dvd speler en mijn wekker.

eigenlijk alles hier is bij de tijd.... behalve ikzelf, maar dat komt door mijn slaapstoornis. ik heb al moeite met tijd inschatten als ik zie dat het licht of donker is, en er ook nog eens een mega klok aan de muur hangt.