waarom eindigd niezen altijd op 'tsjie, tsja, of tsjoe?? is dat overal ter wereld zo??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Bij haaaatsie, haal je eerst adem, met de mond flink open, dan stopt het, de tong wordt tegen het gehemelte gedrukt en tegelijk tegen de binnenkant van de voortanden, waar door er een tsssssss gevormd wordt, hierna komt de explosie van lucht naar buiten, die het bekende tsieeeeee ....veroorzaakt.
Sommige mensen maken er haaaatsioe van.
Op het laatste stukje ( tsie) heb je nog een beetje invloed en kan je er je eigen klank aan geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
In ons land is hatsie het meest gangbare, in andere landen kan dat anders zijn hatsjoe of zelfs tsieee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die Gizmooo;

Ik heb ookj wel eens niezen die anders eindigen: als ik tijdens de nies probeer mijn mond te sluiten eindigt het wel eens op ....oehm! of ....oehpf!

Toegevoegd na 24 seconden:
Gizmooo -> Gizmo5000