Is er een duidelijk verschil tussen een vrouwelijk skelet en een mannelijk skelet (menselijk skelet)? En dan heb ik het ook over de schedel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
25.9K

Het beste antwoord

Het verschil tussen mannen en vrouwen is het beste terug te vinden bij de schedel en de heupen.
Vrouwenheupen zijn gebouwd om baby's in te dragen en zijn dus breder dan die van mannen. Ook de holte in het bekken is bij vrouwen beduidend ruimer. Je hoeft helemaal geen specialist te zijn om het verschil te zien.
De schedel daarentegen is juist bij mannen op drie plekken geprononceerder dan bij vrouwen. Dit zijn de rand boven de ogen, een bot onder de oren en de zogeheten occiput (het bot onder aan de achterkant van de schedel). Bij de laatste twee plaatsen komt dat omdat daar spieren hechten.

Als er geen schedel of heupbeenderen zijn gevonden, wordt het bepalen van het geslacht een stuk lastiger, maar niet onmogelijk. Het hangt dan af van de spierontwikkeling. Daar waar sterke spieren waren gehecht zijn botten vaak meer ontwikkeld. Mannenbeenderen zijn daaraan te herkennen, al moge het duidelijk zijn dat er een schemerzone is waar zowel sterke vrouwen als minder sterke mannen in vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zou dat toch komen?

Andere antwoorden (2)

Bij een mannelijk skelet zijn de schouders breder dan de heupen en bij een vrouwelijk skelet is dit precies andersom.
De schedel van een man is over het algemeen iets groter dan die van een vrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al die series op tv zoals CSI mag geloven is het bekken overduidelijk verschillend. die van een vrouw is breder
over de schedel heb ik niets zo kunnen vinden
maar wellicht de grote ? zeg maar verhouding gewijs ?