Draagt infraroodstraling bij aan huidveroudering? (Graag met uitleg)

De reden dat ik dit wil weten is dat ik erover denk een IPL-apparaat aan te schaffen, dat volgens de website met pulsen rood licht van een hoge frequentie werkt. Ik ben namelijk getint en heb aardig zichtbaar lichaamshaar. Aangezien je zo'n apparaat maandelijks tot zeswekelijks moet blijven gebruiken, vraag ik me af of dit op lange termijn niet schadelijk is.

Natuurlijk hebben ze (Philips) allerlei onderzoeken gedaan alvorens het op de markt te brengen, maar op verschillende zonnebrandflacons zag ik staan dat 'het uw huid naast tegen UV-stralen ook tegen schadelijke IR-straling beschermt'. Hopelijk kan iemand hier uitkomst bieden :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Nee, infraroodstraling heeft geen effect, als je huid echt te heet begint te worden, dan merk je dat goed. De straling heeft geen invloed op chemische bindingen, daarom kon je rood licht gebruiken bij het werken met de gevoelige chemicaliën bij fotografie. Ook met de eiwitten en genetisch materiaal in je lichaam gebeurt er niets onder invloed van infraroodstraling.