Als je hoge bloeddruk hebt gaat er dan minder bloed naar de hersenen?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (3)

Vanuit de site van de hartstichting:

Bloeddruk is de kracht waarmee het hart het bloed de vaten inpompt. Een hoge bloeddruk (hypertensie) vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Het hart pompt het bloed met kracht de slagaders in. Er ontstaat een druk op de bloedvaten. Deze moet niet te hoog worden.

Bloeddrukwaarde
Een goede bloeddruk is belangrijk om de hart- en vaten gezond te houden. De streefwaarde voor de bloeddruk is een waarde onder de 140/90 mmHg. Dit geldt voor volwassenen tot 80 jaar.

Bij een thuismeting moet de bloeddruk gemiddeld lager zijn dan 135/90 mmHg. Thuis is de bloeddruk namelijk altijd iets lager dan in de spreekkamer bij de arts.

Langdurig hoge bloeddruk beschadigt de wanden van de slagaders. Dit bevordert het ontstaan van slagaderverkalking. Door slagaderverkalking worden de vaten minder elastisch en de bloeddruk neemt verder toe.
https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge-bloeddruk

Er is geen reden om aan te nemen dat er minder bloed naar de hersenen gaat. Echter, de druk in de bloedvaten van de hersenen zal wel hoger zijn dan normaal, wat ook weer een verhoogd risico geeft op herseninfarcten.

Toegevoegd na 2 uur:
Als volledigheid. Vanwege langdurig een veel te hoge bloeddruk kan aderverkalking optreden waardoor doorbloeding door het gehele lichaam en met name de extremiteiten (ledematen en hoofd) minder worden. Hierdoor komt er dus ook minder bloed in de hersenen.
Een hoge bloeddruk wordt gedefinieerd als de bovendruk hoger ligt dan 140 mm Hg of als de onderdruk hoger ligt dan 90 mm Hg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypertensie

Bij een verhoogde bloeddruk (bovendruk tussen de 120 en 140 mm Hg (is wat arbitrair) loeren deze gevaren ook, maar de effecten zullen veel langer op zich laten wachten omdat aderverkalking (bijna) niet optreedt.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Wat zou mr. Amen dan bedoelen in minuut 5:50? https://www.youtube.com/watch?v=MLKj1puoWCg
Thecis
7 jaar geleden
Dat is het gevolg van langdurige veel te hoge bloeddruk. Wanneer er een veel te hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, verliezen de grote aders hun rek zoals ook hierboven uitgelegd. Dit heeft gevolgen voor AL je bloedvaten en ook voor de hersenen. Mr. Amen heeft het hier over van alles wat van invloed is op je hersenen (en het functioneren hiervan). Hier valt ook hoge bloeddruk onder.
Thecis
7 jaar geleden
Lees de reactie terug en ik ben te kort geweest. Niet de rek is schadelijk, maar de aderverkalking. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer.
uit top 20 gevolgen hoge bloeddruk:
dat grotere delen van je hersenen niet een beetje, maar ernstig aangetast raken door de verminderde bloedaanvoer. Je hersenen gaan door de verminderde bloedtoevoer langzaam kapot en je krijgt problemen met praten, denken, je verliest je geheugen en op een gegeven moment zullen je hersenen ook niet meer in staat zijn je lichaam aan te sturen.
fremar
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
In de link die je geeft, staan wel redenen WAAROM je hersenen een verminderde toevoer krijgen, maar in je antwoord komt hier niets van terug. Alleen dat het schadelijk is voor de hersenen.
Daarom een - voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je haalt een artikel aan van een commerciële partij die vooral geld wil verdienen aan onbewezen methodes en angst zaaien. Mijn antwoorden zijn voor minder verwijderd. Iemand met goud in deze categorie had op een kilometer afstand moeten bevroeden dat dit artikel in de categorie Tellsell valt.
Bloeddruk wordt bepaald door:
1. Je hart, en voornamelijk door je linker hartkamer die het bloed door je gehele lichaam pompt (de linker boezem helpt voor 25% mee).
2. De tegendruk in je aderen. Je aderen zijn de buizen waardoor het bloed wordt gepompt.
Medicijnen tegen hoge bloeddruk zijn meestal:
1. plaspillen
2. Betablockers
3. ACE-remmers
Vocht dat je tot je neemt zal uiteindelijk weer via de bloedbaan in je nieren terecht moeten komen. Als je nieren het vocht sneller kunnen verwerken, en je dus meer plast, dan zal er minder opstopping zijn en zal je bloeddruk verlagen.
Als je hart sneller gaat slaan wordt er meer bloed rondgepompt en zal je bloeddruk stijgen, aangenomen dat je hart bij elke hartslag evenveel bloed pompt. Betablockers helpen je hartslag te verlagen.
Als de spiertjes in je bloedvaten wat minder krachtig tegendruk geven, dan zullen je bloedvaten verwijden en is er minder druk nodig om het bloed er doorheen te sturen. Dat is wat ACE-remmers doen.
Bovenstaande uitleg is erg versimpelde uitgelegd, maar de basis.

Bloeddruk zegt niet zoveel over de hoeveelheid bloed die wordt gepompt. Stel dat ergens in een bloedvat een enorme vernauwing zit, dan heb je extra druk nodig omdat het bloed in die vernauwing extra weerstand ondervindt. Ook als je bloedvaten veel tegendruk geven is er een hogere druk nodig om het bloed rond te pompen. Voor de meeste organen gaat het ook niet om de hoeveelheid bloed, maar om de hoeveelheid zuurstof die ze ontvangen en de afvoer van CO2. Het gevaar van een hoge bloeddruk is dat je vaatwanden sneller slijten en ruw kunnen worden.

Conclusie: bij hoge bloeddruk zou er juist meer bloed bij je hersenen moeten aankomen, maar die hoge bloeddruk heb je niet voor niks. Die hoge bloeddruk heb je omdat het bloed niet goed rondgepompt kan worden of omdat er te weinig zuurstof in je bloed zit. Er komt niet minder zuurstofrijk bloed in je hersenen aan door de hoge bloeddruk, je hebt een probleem waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed aankomt in je hersenen en daarom verhoogt je lichaam de bloeddruk.
Het is van belang een causaal verband vast te stellen.