Waarom komen muggen op een gegeven moment naar binnen?

Omdat ik in de eerder variant de titel volledig verkeerd had getypt, dezelfde vraag nogmaals maar dan met de goede titel.. :)

________

De muggen zijn buiten, maar op een gegeven moment zijn ze ineens binnen…wat is het, dat de muggen naar binnen lokt?

Een aloude volkswijsheid zegt dat ze op licht afkomen.
Een tijd terug zag ik een bioloog op tv die vertelde dat muggen op warmte afkomen.

Binnenshuis is het (bij mij thuis) in ‘muggentijd’ vaak koeler dan buiten, desondanks komen ze op een gegeven moment naar binnen.

Verder, muggen zijn vaak bij waterpartijen in de buurt en huizen ze in grote groepen in dicht struikgewas, zoals een heg.
Water is over het algemeen niet warmer dan de buitenlucht en ook geeft water geen licht. Struiken en heggen geven ook geen licht. De enige verklaring met mijn boerenverstand voor de keuze van dicht struikgewas is dat het daarbinnen door de dichtheid van het gewas lekker warm is.

Maar dat alles terzijde.
Waarom komen muggen op een gegeven moment naar binnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

de vrouwtjesmug legt eitjes in water ( kan een regenton zijn of een vijver of een dakgoot) als die in de buurt van huizen is dan ziet ze als een soort infrarood een warmtebron ( mens) maar ook dieren steekt ze. Ook ruiken ze mensen die zweten en daardoor warmte afgeven. Het bloed gebruikt ze om haar nog niet geboren jongen te voeden. dus het is niet de wamrte van de kamer maar van de personen in de kamer waar ze op afkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las laatst dat een mug in zijn/haar leven maar max 100 m ver komt en dat als iedereen nu eens oplet en geen bakjes water laat staan in de tuinen je er veel minder last van hebt maar mensen laten gerust een gietertje water staan en hoe zit het met al die vijvertjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen komen ook op sigarettenrook af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
net zoals insecten immuun worden en dit genetisch doorgaat worden ze ook slimmer. Kijk maar eens naar wanneer je op muggenjacht gaat.. de mug is verstopt totdat je weer gaat liggen...
Steekmuggen zijn bang van licht en zullen zich verstoppen in je kamer wanneer het weer licht wordt. Binnenshuis krijg je ze vaak pas eind augustus. De meeste steekmuggen vindt je langs begroeide oevers van wateren, waar ze zich in het donker massaal op je sokken storten. Op die manier is de afstand tussen gastheer.mug en voortplantingsplaats het kleinst. Ze houden van begroeiing vanwege de bescherming voor de larven en boven water als rustplaats en bescherming tegen de wind.
Overigens zijn er meerdere soorten steekmuggen die allemaal hun eigen ecologie hebben.