In hoeverre komt de huidtekening van een tweeling overeen?

Er wordt altijd gezegd dat iedere zebra, panter, tijger....een eigen strepen of vlekkenpatroon heeft.
maar hoe zit dat bij eeneiige tweelingen?
Verschilt dit ook of is dit identiek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je alleen moedervlekken of ook aangeboren huidaandoeningen of andere huidziekten of nog anders want voor zover ik weet hebben wij geen streep- of vlekkenpatroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het eigenlijk puur over bepaalde diersoorten, waarvan ze zeggen dat je ze aan de buitenkant kunt herkennen. Bij aandoeningen of ziekte hangt het puur van de aandoening of ziekte af, het teen is wel erfelijk en het andere niet... Maar moedervlekken zouden in de zelfde context passen.
Ik weet dat deze op de zelfde plek zitten, of juist in spiegelbeeld (25% ongeveer). Vandaar ook mijn vraag over de dieren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, je wilt dus een antwoord of een een-eiige zebratweeling dezelfde strepen hebt, ik dacht dat het over mensen ging (en gezien de antwoorden ben ik niet de enige)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag, ik ben wel benieuwd. +1

Antwoorden (2)

Eeneiïge tweelingen delen hetzelfde DNA maar de huidtekening en de vingerafdrukken verschillen altijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij eeneiige tweelingzebra's verschilt het patroon. Het patroon is namelijk niet direct genetisch gecodeerd, maar een resultaat van aan ingewikkeld epigenetisch proces waarbij verschillende pigmentgenen op verschillende plekken actief worden.

De route van genotype (DNA) tot fenotype (het uiteindelijke beestje) is in hoge mate nonlineair. Ik heb zo 1-2-3 niet een goede referentie voor je. Het boek van Elman (bron) is meer gericht op epigenetica van cognitieve structuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi duidelijk beschreven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant. Ik weet bijvoorbeeld van paarden dat de aftekeningen van eeneiige tweelingen niet hetzelfde zijn. (bles, witte voetjes) Viridiflavus zegt hierboven dat de uitkomst sterk van toeval afhankelijk is en chaotisch is. Maar het moet toch ergens door bepaald worden? Zou het mogelijk komen door de ligging in de baarmoeder, bepaalde bloedvaten die meer of mindere vrije doorstroming hebben? Hoe komt de vlek op die plek?