Als er een verwonding binnen in je lichaam is, komt er dan ook een korstje op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Je kan eenn wond op heel veel manier classificeren, maar ik doe het op een hele makkelijke manier:
a) Je hebt wonden die onbedoeld ontstaan (b.v. door een klap kan je spleen of een nier scheuren), die noem je dan een interne wond.
b) Wonden die aangebracht worden, en dan heb ik het nl over een chirurgisch wond.

In beide gevallen reageert je lichaam op exact dezelfde manier als bij een externe wond (aan je huid):
1.- Er ontstaat weefselschade en er komt bloed vrij.
2.- Het bloed gaat stollen.
In het geval van een interne wond kan dat bloed niet ontsnappen, en het bloed vormt een 'plas' binnen in je lichaam, totdat het stolt. Het stollen duurt veel langer dan bij een externe wond omdat er geen contact is met de lucht. Je krijgt dan een soort van 'mega-korstje', maar die is dan nat, niet droog. Op den duur (dan praat ik over weken) wordt dat korstje (eigenlijk lijkt meer op een enorme klomp gestold bloed) afgebroken, en je lichaam herstelt.
In het geval van een chirurgische wond zuigt de chirurg al het bloed weg, en dan krijg je een klein wondje met een heel klein korstje, amper zichtbaar, dat net zoals de andere niet droog is, maar nat.
3.- De wond herstelt en je krijgt een litteken. Bij een interne wond hou je een flink litteken, en de interne weefsel en organen plakken ook vaak aan elkaar, doordat alles aan elkaar groeit. Dat heet in medische terminologie een 'adhesie'.
Een chirurgisch wond laat, ook aan de binnenkant, een litteken, maar dan veel kleiner. Het gevaar dat er adhesies ontstaan is veel kleiner.

Dus in het kort: ja, er ontstaat een 'korstje', maar het ziet anders uit dan een korstje op je huid.

Toegevoegd na 1 uur:
... even een aanvulling om duidelijk te maken dat Stippel en ik het mee eens zijn: ik zeg dat er een 'korstje' ontstaat, en ik schrijf het tussen aanhalingstekens omdat het niet zo heet. Een korstje dat nat blijft heeft geen specifieke naam, je zou het een bloedstolsel kunnen noemen, maar ook dat is niet accuraat.
Maar waar het om gaat, is dat er een rest gestold bloed aan de wond blijft hechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, er komt geen korstje op, want binnen in je lichaam is het altijd vochtig. Vergelijk het maar met een wondje in je mond: daar komt ook geen korstje op. Als het een klein wondje is, geneest het vanzelf.

Vroeger werd ons altijd verteld dat een korstje er voor zorgt dat de wond beter heelt, maar dat is eigenlijk achterhaald. Tegenwoordig zijn er juist weer pleisters die wondjes een beetje nat houden, dat schijnt beter en met minder littekens te genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben volgens mij tegelijk geschreven en met een paar seconden verschil op 'Enter' gedrukt! :-D
Ik weet het alleen over wondjes in bloedvaten zelf. Als er een wondje in een bloedvat zit moet het natuurlijk dicht anders blijft het bloed maar uit het bloedvat stromen. De Fibrinedraden (die worden gemaakt met het stofje fibrine wat in je bloed zit) gaan op het wondje zitten. Tussen deze fibrinedraden zullen heel veel kleine stukjes terecht komen. Denk aan Bloedplaatjes. Samen zorgen deze ervoor dat het wondje in de wand van het bloedvat wordt gedicht. Als het wondje geheeld is lossen de fibrinedraden op en kan alles weer doorstromen. Er is wel een nadeel. Er kan Trombose ontstaan. Dit betekent dat er een propje van fibrinedraden en bloedplaatjes in je bloedvat komt. Als er hierdoor geen bloed meer door het bloedvat komt heb je een probleem want de organen die nu geen bloed meer krijgen sterven af. Als dit gebeurt in je hartslagader krijg je een hartinfarct.

Ik hoop dat je het een beetje hebt kunnen volgen.