kan je verse gist laten groeien? zo ja hoe?

Toegevoegd na 10 uur:
Het kan wel dergelijk,bv de hermans cake,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
anneliez
11 jaar geleden
gist groeit door suikers, maar als je het verkeerd doet gaan ze alcohol maken. weet ook niet of je snel schimmels krijgt, dus of het zo'n goed idee is,

Antwoorden (2)

Zie hieronder.

Voortplanting

Sommige gisten delen zich; Saccharomyces cerevisiae plant zich echter, net als de meeste andere soorten gist vooral vegetatief voort door knopvorming. Op het celmembraan ontstaat een uitstulping, een knopje, dat groeit. De celkern deelt zich en een van de beide kernen verhuist naar de knop. Hierna snoert de knop zich af. Dit proces treedt onder optimale omstandigheden iedere 80 minuten op. Geslachtelijke voortplanting met uitwisseling van genetisch materiaal tussen twee gistcellen is ook mogelijk.
[bewerken]Voedingseisen en optimale groeiomstandigheden

Gistsoorten hebben een temperatuuroptimum dat meestal ergens tussen 15° en 30° Celsius ligt. Verschillende soorten en typen kunnen hierin verschillen, waarvan door wijnboeren en bierbrouwers gebruik wordt gemaakt. Verder zijn voor groei assimileerbare stikstof, sporenelementen, bepaalde vitaminen en soms vetzuren nodig. Koolzuurgas, hoge concentraties suikers, zware metalen en sterke alcoholen remmen het proces af. De pH moet bij voorkeur liggen tussen 3,5 en 5,5 (licht zuur). Wijngist is geselecteerd op hoge bestendigheid tegen alcohol en hoge suikerconcentraties, en heeft een voorkeur voor een vrij lage pH en een hoge bestendigheid tegen het conserveermiddel SO2 (sulfiet) waarmee de groei van wilde gisten en schimmels in de most wordt tegengegaan. 15% ethanol is normaliter de maximum concentratie die door vergisting kan worden bereikt. Daarboven sterven de gistcellen. Er zijn echter speciale gisten die tot 20% kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel en een redelijk succesvol voorbeeld is de zg vriendschapscake, zie link.

Als je pure gist netjes wilt laten groeien vraag dat wel hele speciale omstandigheden, goede temperatuur, voedingsstoffen en genoeg zuurstof, dan ben je toch een klein laboratorium van je keuken aan het maken.

Maar met die cake doe je het in feite ook.