Kan iemand me info geven over de SOSgeuren die planten kunnen maken en zo roofinsecten lokken die insecten eten, die van die plant eten?

Planten kunnen SOS geuren afgegeven om zich te beschermen tegen plantenetende insecten. Die trekken de natuurlijke vijanden van die insecten aan zodat ze worden opgegeten. Voorbeeld: rups eet van een plant de plant geeft sosgeuren die sluipwespen aantrekken de sluipwespen doden de rupsen. Kan iemand me hier meer info over geven en de naam zeggen van dit verschijnsel? Misschien kun je me een bron geven waar ik hier meer info over kan vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Onderstaande bronnen gaan (onder andere) hierover, en zijn erg interessant. Twee fragmenten daarvan:

"Planten communiceren ook met lijfwachten die ze inschakelen als ze worden belaagd door planteneters. Planten die worden beschadigd door plant-etende insecten maken geurstoffen aan die als SOS-signaal dienen. Zo trekken ze roofinsecten zoals sluipwespen en roofwantsen aan en die verlossen de plant van hun belagers.

Ons onderzoek in Wageningen laat zien dat het vermogen om SOS-geuren te maken algemeen voorkomt bij planten. De SOS-geurstoffen worden gemaakt in het blad dat aangegeten wordt, maar ook in bladeren die (nog) niet zijn aangetast. De SOS-geuren kunnen heel specifiek zijn. Elke plant heeft zijn eigen SOS-geuren. SOS-geuren die worden aangemaakt als een rups van de plant eet kunnen anders zijn dan de geuren die gemaakt worden als een bladluis van de plant eet. Maïsplanten maken in het bijzonder geuren aan als jonge rupsen van de soort Pseudaletia separata de plant aantasten. Deze geuren trekken een sluipwesp aan die de rupsen parasiteert waardoor de rupsen veel minder schade doen. Als oude rupsen van dezélfde soort van de maïsplant eten investeert de plant nauwelijks meer in SOS-geurstoffen!"

"Als tabak met het Manduca-rupsenspeeksel in contact komt gaat hij grote hoeveelheden vluchtige stoffen maken. Die stoffen vormen een soort “schreeuw om hulp” (cry for help). Op deze schreeuw komen roofinsecten af. Dit zijn vijanden van Manduca die niet de rups zelf eten, maar parasiteren op de eitjes van Manduca. Daarmee vermijden ze in contact te komen met de giftige nicotine.

Baldwin heeft het bouquet (de samenstelling van geurstoffen) van de tabak onderzocht. Het blijkt te bestaan uit drie typen stoffen. De samenstelling van het bouquet blijkt erg af te hangen van het type schade dat de plant lijdt."

Toegevoegd na 11 minuten:
Bron 1 is vooral gebaseerd op onderzoek van M. Dicke. Het verschijnsel lijkt tritrofe interacties te heten:
"Marcel Dicke is een pionier op het gebied van de zogeheten tritrofe interacties: plant - plantenetend insect - roofinsect." "Dicke toonde aan dat planten ook vluchtige stoffen afscheiden om roofmijten te lokken, die op hun beurt plantetende mijten aanvallen. Dit eerste werk opende een nieuw onderzoeksgebied binnen de ecologie, dat van de tritrofe interacties."
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2007/06/04/F091.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje