wat zijn de kenmerken van een scherp waarnemingsvermogen?

Ik was vandaag met een vriend op de Hoge Veluwe in een auto aan het rijden circa 30km p/u. totdat een een dier heel erg vlug de weg overstak.

Ik had hooguit 3 tot 5 seconden de tijd om het dier te zien voor het geheel verdween in het struikgewas.

Maar binnen 1 seconde herkende ik het dier en riep ik dat is een das.

Mijn vriend die paar seconden later tot die waarneming kwam vroeg mij hoe ik aan die conclusie kwam in zo'n razendsnel punt.
Ik noemde ter plekke 10 gedetailleerde kenmerken op van het dier dat mij als overtuigende conclusie vertelde dat dit een jonge das was.

Maar hoe verklaar je de biologische kenmerken dat ik in dit geval binnen een fractie van een seconde de dier herken, en 10 gedetailleerde kenmerken kan onthouden en benoemen.

En dat terwijl ik in het echt nog nooit een das heb gezien maar alleen als plaatje in een boek en internet?

Gr Gaelwyn

Toegevoegd na 47 minuten:
edit: dat ik de 10 kenmerken kon onthouden en benoemen deed ik niet in 1 seconde, die zin is beetje ongelukkig geschreven. ik bedoelde dat ik binnen 1 seconde de das herkende en de kenmerken onbewust tot mij opnam.

Pas daarna benoemde ik in een langere moment dan 1 seconde de 10 kenmerken die hem ook opviel omdat hij een natuur kenner is en dat dus voor hem normaal is dat hij dat weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Dan heb jij gewoon oog voor details. Jouw waarneming is dus erg goed. Als dat in je zit, heb je dat gewoon.
Voor sommige beroepen komt dit goed van pas en wordt hierop getraind, want lang niet iedereen neemt gedetailleerd waar én onthoudt het ook nog!
Mijn man heeft dit ook, maar die is ervoor getraind. Hij had altijd oog voor details, maar door zijn werk is hij speciaal alert op allerlei omgevingsfactoren en is dan ook geoefend in het zien van deze vaak kleine details. Hij heeft dan ook geleerd bewust in zich op te nemen en op bepaalde details te letten.
Mijn zoon heeft door een autistische spectrum stoornis ook aan aangeboren oog voor details. Hij neemt zoveel dingen in zich op en weet dit feilloos weer te geven. Zo ziet hij bij het weergeven van een kerk die hij moest natekenen, precies waar een baksteen stuk was in de gevel. Hij tekende dus ook gedetailleerd en voor hem hoorde de bakstenen in de muur, dus tekende hij dit ook zo, incl. de kapotte steen. Iets waar niemand op let, maar hij ziet zoiets. Hij is nu ouder en tekent niet meer zoveel dan toen hij kind was. Hij moet nu ook anders tekenen omdat het voor het vak kunstgeschiedenis is áls hij tekent.
Het feit blijft echter dat hij de details blijft zien en zo zit ik met 2 mannen thuis die de meest rare dingen zien in met name de reclameblokken, die achteraf niet kunnen. Pa en zoon kijken elkaar dan aan, schieten in de lach, vragen mij;'Zag je dat????" Ik pieker me suf maar nee, echt niet!
Na uitleg denk je dan, " hoe zien ze dat? "

Ze letten er ook niet op, ze zien het omdat het iets is wat niet klopt of het iets bijzonders is en automatisch registreert hun hersengang alles wat van belang kan zijn en zien ze het hele plaatje. Ik denk dat jij dit ook zo hebt meegekregen of zelf ontwikkeld hebt in een drang tot kennis/ nieuwsgierigheid. Het bestaat echt en ik weet het omdat deze mensen ook mij verbazen, omdat je zelf zo beperkt blijkt te zijn in vergelijking.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de goede en nauwkeurige uitleg gebaseerd op een vergelijking van persoonlijke aard! Gr Gaelwyn

Andere antwoorden (1)

Jij let op het dier en hij op de weg; je zal ook sneller kunnen accomoderen met je ogen. Overigens lijkt het me stug dat je daadwerkelijk 10 gedetailleerde kenmerken noemen kon in 1 sec wanneer er ad hoc iets voor je verschijnt, maar dat terzijde.