Wat is de wetenschappelijke naam van de Eendagsvlieg?

Toegevoegd na 1 uur:
Het moet de wetenschappelijke naam van de Haftenlarve zijn. Iemand die ik ken zei dat het twee namen móest hebben...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dé eendagsvlieg bestaat niet. Er zijn namelijk veel verschillende soorten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je nou dat de haft en de larve 2 namen hebben?
Dat is namelijk niet waar, dat zou het zelfde zijn als een rups anders noemen dan de vlinder :S Of bedoel je een wetenschappelijke naam, zowel familie als soort?
Dan zul je specifieker moeten zijn, want zoals wobbeltje al zegt er zijn er veel meer dan 1!

Het beste antwoord

Ephemerotera (uit het Grieks ephemeros = maar één dag en pteron = vleugel)

http://home.wanadoo.nl/baranyi/de%20Vliegvisser/plaatjes/eendagsvliegen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijnt dat dat de orde is en dat Haften (= de eendagsvlieg) Ephemeropteroida heten...Wist ik ook niet hoor, maar dat lees ik op internet meerdere keren...

Andere antwoorden (3)

De wetenschappelijke naam is Ephemeropteroida, en ze behoren tot de orde Ephemeroptera.

Hun normale naam is Haften, maar in de volksmond hoor je vaak eendagsvlieg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vallen in de orde Ephemeroptera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh, kan die min even uitgelegd worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik niet maar een orde kan nooit de volledige naam zijn toch? Zie het antwoord boven je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat klopt, maar de aanduiding 'eendagsvlieg' is ook een verzamelnaam, ook daar bestaan meerdere (onder)soorten. En i.p.v. een min uit te delen, had diegene beter een plus kunnen geven aan het betere antwoord, en dat was ten tijde van mijn min nog niet gebeurd. Kwestie van instelling!
De naamgeving is niet zo eenvoudig. Er is een soortcomplex - meestal aangeduid met de naam Cloeon dipterum - bestaande uit drie nauw verwante soorten. Volgens de Engelse expert Craig Macadam is de soort die in onze tuinen opduikt zeer waarschijnlijk de Cloeon cognatum. En de soort die veel voorkomt in stilstaand water is de Cloeon dipterum.

Toegevoegd na 1 uur:
Je zult eerst moeten nagaan van welke haftensoort jij de wetenschappelijke naam nodig hebt. Ephemera glaucops, Heptagenia longicauda, Heptagenia sulphurea, of Kageronia fuscogrisea?
Amadea